مطالب شهروندی

داروسازی مهارت روزمره را می طلبد

نوشته: دکتر حسین کاملی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 3 شهریور 1401 | 16:54 ب.ظ
داروسازی مهارت روزمره را می طلبد زمان مطالعه: ۲ دقیقه «دکتر حسین کاملی» به بهانه پنجم شهریور زادروز محمد زکریای رازی و روز داروساز نوشته ای را برای اعتدال نخبگان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم: بی گمان یکی از شاخه های بسیار مهم دانش پزشکی زمان ما دانش دارو شناسی و دارو سازی است، که مهارت روزمره را مطلبد […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

«دکتر حسین کاملی» به بهانه پنجم شهریور زادروز محمد زکریای رازی و روز داروساز نوشته ای را برای اعتدال نخبگان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم:


بی گمان یکی از شاخه های بسیار مهم دانش پزشکی زمان ما دانش دارو شناسی و دارو سازی است، که مهارت روزمره را مطلبد و دانش داروشناسی از نیاز های اولیه است و هیچ کدام از دست اندر کاران رشته های پزشکی از این دانش بی نیاز نیستند .پزشک، داروساز، دندانپزشک، پرستار، ماما و دیگر وابستگان این رشته اگر دارو شناس نباشند در کار خود موفق نخواهند بود.

استفاده از دارو به قبل از تاریخ مکتوب می رسد ( تسکین درد زخم های بدن از طریق قرار دادن عضو در آب سرد و یا استفاده از برگ تازه درختان و یا گل آلود کردن عضو ) از هنگام تهیه و جمع آوری مواد داروئی دانش داروسازی آغاز شد و به این ترتیب در اثر بروز بیماری های مختلف و غریزه بقاء در طول اعصار متمادی داروهای مختلف کشف گردیدند.
همه ساله در کشور ما برای ارج نهادن به وظایف مهم داروسازان در چرخه سلامت جامعه ،، روز پنجم شهریور، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان داروساز در تقویم ملی انتخاب شده است .
فدراسیون بین المللی داروسازی نیز روز ۲۵ سپتامر را رسما روز جهانی داروسازی نامگذاری کرده است .بدون شک اهمیت وجود داروسازان در چرخه سلامت بر هیچکس پوشیده نیست و فعالان عرصه داروسازی و خصوصا در چند سال اخیر و در مقابله با پاندمی کرونا از جان خود مایه گذاشتند تا سلامت جامعه در معرض خطر قرار نگیرد .در صنعت مهم داروسازی نیز از انجائیکه امروزه این صنعت بعنوان کالای حیاتی و استراتژیک در دنیا مطرح است لذا داروسازان کشور با درک اهمیت این صنعت ، تمام تلاشهای خود را بکار برده اند تا از غافله جهانی دارو عقب نیافتند و با تکیه بر توان داخلی و تولید ملی ما را در مقابل این تهدیدات مقاوم کنند. امروز و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای مختلف ، حدود ۹۷ درصد داروی مصرف داخلی توسط داروسازان کشور تولید می شود که البته این تولیدات شامل طیف وسیع و متنوع از داروها و خصوصا در حوزه دانش بنیان است.
امید ان می رود که در اینده نزدیک و با همکاری دولت و مجلس وبا نوسازی صنعت داروسازی گامهای مهمی در تولیدات دارو از نظر کیفی و کمی صورت گیرد.
امروزه سازمان غذا و دارو بعنوان بازوی مهم وزارت بهداشت ، متولی امور داروسازان کشور است
و البته در امر اموزش نیز دانشکده های داروسازی در استانهای مختلف کشور با حضور استادان مجرب و زبده ،، مسولیت تربیت داروسازان جوان جهت ورود در عرصه مهم داروسازی کشور را بعهده دارند.
در پایان ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که برای پاسداشت مقام داروسازان کشور شایسته است تا به دغدغه های این قشر از جامعه توجه شود
تا با فراغ بال بیشتری بتوانند به وظایف حرفه ای خود اقدام کنند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار