تاکید اعضای شورای شهر اهواز بر عدم‌تاثیر کاهش تعرفه بر قیمت گوشت

تاریخ انتشار: دوشنبه 29 فروردین 1401 | 23:54 ب.ظ
تاکید اعضای شورای شهر اهواز بر عدم‌تاثیر کاهش تعرفه بر قیمت گوشت زمان مطالعه: ۸ دقیقه اعتدال نخبگان/ لایحه اصلاح و تعدیل تعرفه بهای خدمات کشتارگاه دام شهرداری اهواز به منظور کاهش ۵۰ درصدی تعرفه کشتار دام سنگین در دستور کار شورای شهر اهواز قرار گرفت که اعضای این شورا با تاکید بر اینکه غیرموثر بودن کاهش تعرفه بر قیمت گوشت قرمز این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی […]
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اعتدال نخبگان/ لایحه اصلاح و تعدیل تعرفه بهای خدمات کشتارگاه دام شهرداری اهواز به منظور کاهش ۵۰ درصدی تعرفه کشتار دام سنگین در دستور کار شورای شهر اهواز قرار گرفت که اعضای این شورا با تاکید بر اینکه غیرموثر بودن کاهش تعرفه بر قیمت گوشت قرمز این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع دادند.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا، رییس شورای اسلامی شهر اهواز عصر دوشنبه در چهل و ششمین جلسه رسمی شورای شهر اهواز در صحن علنی این شورا، مطالبه جدی مردم و دلسوزان استان را کنترل بازار و قیمت کالاها دانست و ادامه داد: شورای شهر اهواز نسبت به گرانی بیشتر کالاها در اهواز نسبت به کالاهای مشابه در استان های دیگر منتقد است و دستگاه های ذیربط باید اقدام لازم را در این زمینه به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به گرانی بیشتر قیمت گوشت قرمز در اهواز نسبت به شهرهای دیگر کشور، گفت: مولفه های مختلفی از جمله قاچاق و واسطه گری بر قیمت گوشت در این شهر موثر هستند که این شورا برای کاهش سهم کشتارگاه دام شهرداری در قیمت گوشت قرمز در این شهر تصمیم لازم را می گیرد.

محمودی با اشاره به ورود فرماندار برای کاهش ۵۰ درصدی تعرفه کشتار دام سنگین کشتارگاه شهرداری به منظور کاهش قیمت گوشت قرمز در این شهر گفت: تعرفه کشتارگاه تاثیر چشمگیری بر قیمت نهایی گوشت قرمز در اهواز ندارد بلکه باید دستگاه های متولی با نظارت قوی تر نسبت به کنترل قیمت ها در بازار اقدام موثر انجام دهند.

محمودی با اشاره به لایحه اصلاح و تعدیل تعرفه بهای خدمات کشتارگاه دام سبک و سنگین و اجاره بهای ماهانه بهره برداری از کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: شهرداری اهواز به منظور کاهش اثرگذاری تعرفه کشتارگاه دام بر قیمت نهایی گوشت در اهواز، اصلاح و تعدیل تعرفه بهای خدمات کشتارگاه دام سبک و سنگین را در دستور کار قرار داد.

 

کاهش تعرفه بر قیمت گوشت موثر باشد، کل آن را حذف می کنیم

وی ادامه داد: مدیریت شهری اهواز به دنبال کم کردن فشار بر مردم است و در صورتی که اثبات شود حذف کل تعرفه تاثیر چشمگیری در قیمت گوشت قرمز در اهواز دارد، شهرداری حاضر است از کل درآمدهای کشتارگاه صرفه نظر کند و هیچ اجاره بهایی نیز دریافت نکند.

سیاوش محمودی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم تامین کالاهای اساسی و حل مشکلات اقتصادی را در اولویت کار قرار داده است، افزود: مردم در اهواز نسبت به قیمت برخی کالاها گلایه‌مند هستند که بخشی از این گلایه به دلیل گرانی بیشتر کالاها در اهواز نسبت به کالاهای مشابه در استان های دیگر است.

وی با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت نان در اهواز ادامه داد: قیمت نان در اهواز طی روزهای گذشته به یکباره افزایش زیادی داشت که نبود نظارت و وجود نرخ های متعدد بر این نارضایتی افزود.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر ضرورت ورود دستگاه های مختلف برای کنترل بازار و قیمت کالاها، گفت: انتظار از مسوولان و دستگاه های مرتبط ورود موثر برای کنترل قیمت کالاهای مختلف در سطح شهر اهواز است.

محمودیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی اشکالات موجود در مناقصه های شهرداری اهواز گفت: ۱۴ اشکال اساسی بر مناقصه های شهرداری اهواز توسط اعضای شورا گرفته شده است که با پیگیری شورا، این اشکالات در مناقصه های جدید توسط شهرداری اصلاح شده است.

 

۵۳ درصد درآمد کشتارگاه اهواز مربوط به دام سبک است

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز نیز در این جلسه با اشاره به لایحه تعدیل نرخ کشتارگاه اهواز گفت: قرادادی در سال ۱۳۹۴ به مدت ۱۰ سال میان شهردار و بهره بردار منعقد شده است

مهدی آذربایجانی افزود: هزینه کشتار دام سبک، هزینه کشتار دام سنگین و هزینه اجاری بهای در سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۵۰ هزار، ۷۵۰ هزار و ۸۱۰ میلیون ریال بوده است.

وی افزود: در قرارداد میان شهرداری و بهره بردار تاکید شده است که هزینه کشتار دام سبک و سنگین و اجاره بها به صورت سالانه و با توجه به نرخ اعلامی بانک مرکزی باید تعدیل شود که با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۹ به بعد بانک مرکزی نرخ تعدیل را اعلان نکرده است، بهره بردار نرخ تعدیل اعلامی مرکز آمار را مبنا قرار داده است.

آذربایجانی ادامه داد: هزینه کشتار دام سبک در سال گذشته ۱۸۱ هزار ریال و هزینه کشتار دام سنگین نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه مرکز آمار نرخ تورم سال ۱۴۰۱ را حدود ۴۱ درصد اعلام کرده است، هزینه کشتار دام سبک در امسال ۲۵۶ هزار ریال و هزینه کشتار دام سنگین نیز سه میلیون و ۵۳۰ هزار ریال تعیین شده است.

 

آثار روانی کاهش تعرفه گوشت قرمز بیش از تاثیر واقعی آن است

آذربایجانی با بیان اینکه ۵۳ درصد درآمد کشتارگاه اهواز مربوط به دام سبک است ادامه داد: نرخ هزینه کشتار دام سنگین در کشتارگاه شهرداری با محاسبه فرمول تعیین شده یک میلیون و ۷۷۰ هزار ریال به دست می آید که برای کاهش این تعرفه قرار شد تا مبلغ اجاره بهای شهرداری نیز به همین نسبت کاهش یابد.

وی با انتقاد از تهدید بهره بردار کشتارگاه برای پایان سرمایه گذاری در اهواز ادامه داد: این نوع ادبیات برازنده نیست و باید تمام اظهارات بر اساس مستندات قانونی باشد که با توجه به شفاف بودن قراداد، باید تصمیم درست در این زمینه گرفته شود.

معاون شهردار اهواز با اشاره به جلسه مشترک فرمانداری با بهره بردار کشتارگاه، صنف قصاب‌ها و همچنین شهرداری اهواز در روزهای گذشته، افزود: در این جلسه مقرر شد نرخ کشتار دام سنگین در کشتارگاه دام شهرداری برای امسال ۵۰ درصد کاهش یابد لایحه شهرداری تنها به دلیل وجود قرارداد میان شهرداری و بهره بردار و همچنین اجرای مصوبه فرمانداری به شورا ارایه شده است.

وی ادامه داد: اگر چه ممکن است که کاهش ۵۰ درصدی نرخ کشتار دام سنگین نقش زیادی بر قیمت گوشت در اهواز نداشته باشد ولی اثر روانی زیادی دارد.

 

تاثیر نرخ کشتارگاه برای هر کیلو گوشت گوساله ۲۰ هزار ریال است

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز نیز در این جلسه گفت: چیزی که مصوبه فرمانداری است و چیزی که در صحن شورا در حال بررسی است تفاوت دارد.

البرز کریمی گفت: اجاره کشتارگاه در سال اول ۸۱۰ میلیون ریال بوده است که این اجاره بر اساس نرخ ۴۱.۲ درصدی تورم اعلامی مرکز آمار این رقم در امسال بالغ بر سه میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال به صورت ماهانه است.

کریمی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده مبلغ دام سبک در اهواز یا از شهرهای دیگر کمتر است و یا به همان میزان است ولی مبلغ دام سنگین در این شهر از استان های دیگر بالغ بر ۱۰ درصد بیشتر است.

وی با اشاره به جلسه مشترک با فرمانداری، افزود: در این جلسه مقرر شد مبلغی برای کشتار دام سنگین توسط کشتارگاه به قصاب ها تخفیف داده شود و همین مبلغ از اجاره کشتارگاه توسط شهرداری کم شود.

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ راس دام در کشتارگاه اهواز به صورت ماهانه کشتار می شود، ادامه داد: هزینه کشتار دام سبک بدون تخفیف ۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان و دام سنگین بدون تخفیف ۴۶۳ هزار تومان است.

وی ادامه داد: در صورتی که مصوبه فرمانداری برای کاهش ۵۰ درصدی نرخ کشتار دام سنگین اعمال شود، در عمل کشتارگاه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به صورت ماهانه باید به قصاب ها تخفیف دهد و این در حالی است که شهرداری می خواهد تنها ۴۰ میلیون تومان از اجاره تخفیف دهد.

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز ادامه داد: تاثیر قیمت کشتارگاه بر گوشت برای هر کیلوگرم ۲۰ هزار ریال است که رقم ناچیزی است.

وی اظهار داشت: قصاب‌ها برای هر کیلوگرم دام سبک ۴۶ هزار تومان سود می کند و تنها چهار هزار و ۶۰۰ تومان به کشتارگاه می دهد ضمن اینکه برای هر کیلوگرم گوساله ۷۸۰ هزار ریال سود نصیب قصاب می شود که دو هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه می دهند.

کریمی با اشاره به اشتغال ۱۲۰ نفر اشتغال با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال در کشتارگاه اهواز افزود: در صورت تحمیل شروط فرا قرادادی به کشتارگاه، هر آنچه وسیله در کشتارگاه نصب کرده ام جمع آوری و کشتارگاه را با آنچه تحویل گرفته ام تحویل می دهم.

وی در ادامه در پاسخ به اعتراض اعضای شورا نسبت به تهدید لغو سرمایه گذاری با عذرخواهی از ادبیات تند خود گفت در صورتی که ادبیات من موجب برداشت نادرست و یا نارختی اعضای شورا شده است عذرخواهی می کنم.

 

ریشه گرانی گوشت در تعرفه های کشتارگاه نیست

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز با بیان اینکه ریشه گرانی گوشت در تعرفه های کشتارگاه نیست گفت: تمام آمار و ارقام نشان می دهد که تعرفه کشتارگاه تاثیر بسیار اندکی بر قیمت گوشت قرمز در بازار اهواز دارد.

غلامرضا شانه سازان با تاکید بر اینکه ریشه گرانی گوشت قرمز اهواز در تعرفه کشتارگاه شهرداری نیست افزود: اعلام تعرفه کشتارگاه دام سبک و سنگین به عنوان مقصر گرانی گوشت قرمز در این شهر آدرس اشتباه دادن به افکار عمومی است.

وی با انتقاد از تهدید بهره بردار کشتارگاه برای پایان سرمایه گذاری در اهواز ادامه داد: قراداد کشتارگاه ملاک عمل است و شهرداری باید بر اساس نص قانون عمل کند و در صورت مغایرت با این، علیه شهرداری اعلام جرم می کنیم.

 

بازی کردن با اعداد راه مقابله با گرانی گوشت قرمز در اهواز نیست

دبیر دوم شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه به نظر می رسد که کار کارشناسی دقیقی در کاهش ۵۰ درصدی تعیین نرخ کشتار دام سنگین کشتارگاه در فرمانداری انجام نشده است گفت: بازی کردن با اعداد راه مقابله با گرانی گوشت قرمز در اهواز نیست.

عادل شیشه گری افزود: پیشنهاد می شود که برای بررسی دقیق قراداد کشتارگاه و تعیین نرخ کشتار دام سبک و سنگین کشتارگاه تصمیم لازم این موضوع در کمیسیون تخصصی بررسی شود.

وی با بیان اینکه تعرفه کشتار گوشت در کشتارگاه تاثیری کمتر ازنیم درصدی بر قیمت گوشت قرمز در اهواز دارد گفت: بنده با این لایحه موافق نیستم و در صورت تصویب این لایحه بار دیگر شهرداری را در افکار عمومی مقصر این افزایش نرخ گوشت اعلام می کنیم.

 

آمار به صورت ناقص در جلسه ارایه شده است

یکی از اعضای اتحادیه صنفی گوشت های دامی اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه کشتارگاه به عناوین مختلف در حال گرفتن هزینه از قصاب هاست گفت: برخی آمار ارایه شده در این جلسه ناقص است چرا که هزینه تحمیلی کشتار دام سنگین بر خلاف آمار ارایه شده در این جلسه است.

محمد فرهادی ادامه داد: هزینه تحمیلی کشتارگاه برای هر کیلو گوشت گوساله حدود ۳۰ هزار و برای هر کیلو گوشت دام سبک حدود ۷۵ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ افزایش قیمت عوارض تحمیلی از طرف کشتارگاه به قصب ها با رشد زیادی مواجه شده است گفت: با نوسانات قیمت گوشت در کشور هم اکنون قیمت گوشت در اهواز تفاوت چندانی با سایر استان ها ندارد.

وی افزود: آلایش دام متعلق به قصاب هاست ولی قصاب های اهواز از این موضوع بی بهره هستند که این یک حق خوری آشکار است.

فرهادی ادامه داد: در صورتی که کل تعرفه کشتار دام سبک و سنگین در کشتارگاه حذف شود، این اقدام تاثیر چندانی بر قیمت گوشت قرمز در اهواز ندارد ولی در صورتی که آلایش دام به قصاب ها داده شود، مبلغ کله پاچه حدود ۵۰ هزار ریال اثرگذار است.

 

سازمان صمت به وظیفه نظارتی خود برای کنترل بازار عمل نمی کند

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه کشتارگاه ابهام های زیادی وجود دارد گفت: متاسفانه در دو ماه اخیر به ویژه در ماه مبارک رمضان وضعیت بازار گوشت در اهواز به دلیل عدم نظارت با نوسانات بسیار مواجه شده است.

احمد سراج با بیان اینکه سازمان صمت به وظیفه نظارتی خود برای کنترل بازار عمل نمی کند گفت: نرخ کنونی کشتار دام های سبک و سنگین در کشتارگاه شهرداری اهواز، تاثیر ناچیزی بر قیمت گوشت قرمز در بازار دارد و دلیل عمده افزایش قیمت گوشت قرمز در این شهر ربه دلیل عدم نظارت است.

وی با بیان اینکه قرادادی میان شهرداری و بهره بردار کشتارگاه اهواز هفت سال پیش امضا شده و سه سال دیگر نیز معتبر است گفت: نرخ تورم بانک مرکزی معیار تعیین نرخ خدمات این کشتارگاه تعیین شده است که به دلیل اینکه بانک مرکزی در دو سال گذشته نرخ تورم را اعلام نکرده است، کشتارگاه بر اساس تورم اعلامی مرکز آمار کشور اقدام به تعیین نرخ خدمات خود کرده است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه دار شدن امتناع بانک مرکزی برای اعلام نرخ تورم سالانه، نسبت به تغییر مبنای نرخ تورم در قراداد کشتارگاه شهرداری اهواز از نرخ تورم بانک مرکزی به مرکز آمار باید تصمیم گیری شود.

سراج با بیان اینکه متاسفانه مدیران سازمان صمت بازار را رها کرده اند، گفت: شهرداری در راستای کمک به مردم به منظور کاهش قیمت گوشت قرمز چشم پوشی از کل درآمد کشتارگاه است ولی به شرطی که این کار بر قیمت گوشت قرمز در بازار تاثیرگذار باشد.

کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به بررسی مناقصه نگهداری فضای سبز شهرداری پنج منطقه اهواز گفت: وضعیت فضای سبز منطقه یک قابل قبول نیست و از آنجایی که پیمانکار برنده شده این مناقصه همان پیمانکار منطقه یک است، نگرانی جدی نسبت به اجرای صحیح قراداد وجود دارد.

 

نقش میادین میوه و تره بار در قیمت میوه بررسی شود

سید محمد جواد رضوی رییس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز با اشاره به ضرورت نظارت بر عرضه میوه در میادین میوه و تربار شهرداری اهواز گفت: شورای شهر به منظور بررسی نقش بازارها و میادین میوه و تره بار در کنترل قیمت میوه ها در اهواز مطالبه گری لازم را از مسوولان این سازمان انجام دهد.

پس از مذاکرات فراوان اعضای شورای شهر و مدعوین جلسه، سرانجام اعضای شورای شهر به بازگشت لایحه اصلاح و تعدیل تعرفه بهای خدمات کشتارگاه دام سبک و سنگین و اجاره بهای ماهانه بهره برداری از کشتارگاه صنعتی اهواز در سال ۱۴۰۱ به کمیسیون تخصصی برای بررسی بیشتر رای داد.

مناقصه حفظ و نگهداری فضای سبز مناطق شهرداری اهواز مناطق پنج گانه شهرداری و همچنین طرح ۲ فوریتی تخصیص یک میلیارد ریال برای تهیه ۲۰۰ بسته معیشتی برای خانوارهای نیازمند در قالب کمک های مومنانه در این جلسه مطرح به تصویب شورای شهر رسید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار