معاون اقتصادی استاندار:

راهکارهای دانش بنیان برای رفع مشکلات کشاورزی و آب خوزستان استفاده شود

تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 فروردین 1401 | 08:41 ق.ظ
راهکارهای دانش بنیان برای رفع مشکلات کشاورزی و آب خوزستان استفاده شود زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان/ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به کاهش بارندگی در سال گذشته گفت: در زمینه رفع مشکلات کشاورزی و مدیریت درست منابع آب نیاز داریم ایده‌های مبتنی بر روش‌های دانش بنیان ارایه و از این امر در جهت رفع مشکلات و افزایش بهره‌ورری حوزه کشاورزی و آب استفاده کنیم. به گزارش […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به کاهش بارندگی در سال گذشته گفت: در زمینه رفع مشکلات کشاورزی و مدیریت درست منابع آب نیاز داریم ایده‌های مبتنی بر روش‌های دانش بنیان ارایه و از این امر در جهت رفع مشکلات و افزایش بهره‌ورری حوزه کشاورزی و آب استفاده کنیم.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، آقارضا فتوحی چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی استان توضیح داد: سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق استان چالش‌ها و مشکلات خود را در حوزه های مربوطه احصا کنند و از پاک علم و فناوری بخواهند در زمینه رفع این چالش‌ها، ایده‌های مبتنی بر روش‌های دانش‌بنیان ارایه دهند.

وی پایین بودن بهروری آب و عدم استقبال کشاورزان از روش‌های آبیاری تحت فشار را از چالش‌های عمده برخی حوزه‌های کشاورزی استان برشمرد و گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی به ویژه در استان‌های بالادست می توان با صرفه جویی، استفاده از شیوه‌‎های نوین آبیاری و بالا بردن بهره‌وری مصرف آب، تا حدودی بر بحران کم آبی غلبه کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان  بر نقش و اهمیت انجمن صنفی کشاورزان خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه شرایط منابع آبی استان، ایجاد و تقویت زمینه مشارکت  کشاورزان، منجر به بهبود شرایط در حفظ منابع آبی خواهد شد و وجود این تشکل‌ها می تواند یک ابزار کارآمد به حساب آید. تشکل‌های کشاورزی باید برنامه ریزی موثری در جهت اقناع سازی و افزایش مشارکت کشاورزان داشته باشند.

وی در خصوص واگذاری مدیریت منابع آب به کشاورزان گفت: برای این مساله پیشنهاد می‌شود  ابتدا یک حوضه آبریز به عنوان پایلوت در اختیار کشاورزان قرار داده شود و براساس خروجی این برنامه می توان تصمیم  درست را اتخاذ کرد.

فتوحی با اشاره به برداشت گندم و کلزا در استان بیان کرد:  ۱۴۶ مرکز خرید گندم و کلزا در استان قرار دارد که مراکز مورد نظر باید آمادگی کامل در جهت خرید و پرداخت در اسرع وقت به کشاورز را داشته باشند.

به گزارش ایرنا سازمان آب و برق خوزستان سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای ممنوعیت کشت‌های پرمصرف از جمله شلتوک را در استان اعلام کرده بود.

بحران آب در تابستان سال گذشته در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان، دامداران، اهالی شهرها و روستاهای مسیر کرخه و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.
رودخانه کرخه یکی رودخانه‌های دائمی خوزستان و از منابع تامین کننده اصلی آب شرب این استان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. کاهش آبدهی این رودخانه، تالاب هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه را در سال‌های اخیر با بحران روبه رو کرده است.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار