مدیرعامل آبفا کشور:کاهش ۳۸درصدی بارش‌ها در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود

تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1400 | 17:29 ب.ظ
مدیرعامل آبفا کشور:کاهش ۳۸درصدی بارش‌ها در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود زمان مطالعه: ۴ دقیقه اعتدال نخبگان/ معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به کاهش ۳۸درصدی بارش‌ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن گفت: این کاهش در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا حمیدرضا جانباز روز شنبه درگفت‌وگویی افزود:این کاهش بارش […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتدال نخبگان/ معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به کاهش ۳۸درصدی بارش‌ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن گفت: این کاهش در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا حمیدرضا جانباز روز شنبه درگفت‌وگویی افزود:این کاهش بارش باعث شد تا ۳۰۰ شهر کشور با تنش آبی رو به رو شدند.

وی بیان کرد: از مجموع شهرهایی که در تنش آبی بودند ، ۱۰۰ شهر در وضعیت حاد قرار داشتند که امید است با بارش های زودهنگام پاییزی فشار ناشی از تامین پایدار آب آشامیدنی این شهرها به حداقل برسد.
وی ادامه داد:پیش بینی هواشناسی گویای این است که بارندگی ها در پاییز امسال کمتر از میانگین و دمای هوا بیشتر از حد نرمال است که این وضعیت شرایط سختی را برای تامین آب آشامیدنی رقم می زند.
جانبازان با بیان اینکه با شرایط سخت وارد سال آبی جدید که از اول مهر شروع می‌شود شدیم گفت: منابع آبی خوزستان نیز که از مناطق بالادست تامین می‌شود در وضعیت مناسبی نیستندو

وی افزود: ذخایر آبی سدهای خوزستان رضایت بخش و مناسب نیست ولی تلاش می‌کنیم کمیت و کیفیت آب را در این شرایط مدیریت کنیم به نحوی که در بخش آب آشامیدنی به ویژه در مناطق روستایی کمترین مشکل را داشته باشیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط پاییز کاهش آبدهی وجود دارد و مناطقی که از حوضه کارون آب برداشت می‌کنند با کاهش کیفیت رو به رو هستند ادامه داد: امیدواریم با مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و آشامیدنی ، مشکلات را به حداقل برسانیم البته همه بهره برداران باید کمک و همراهی کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

هدف گذاری برای رساندن آب سد دز به طرح آبرسانی غدیر در هشت ماه
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: به منظور ارتقای کیفیت آب آشامیدنی استان ، طرح انتقال آب سد دز به طرح آبرسانی غدیر و حذف بهره برداری از آب سد کرخه در مدت هشت ماه اجرا می‌شود.
جانبازان درادامه با بیان اینکه منبع آبی سد دز یکی از باکیفیت ترین منابع آب کشور است افزود: با تزریق آب سد دز به طرح آبرسانی غدیر ، کیفیت آب مصرفی بیشتر شهرهای مرکزی ، غربی و جنوبی خوزستان بهتر می شود و به شرایط ایده آل نزدیک خواهد شد.
وی یکی از علل تاخیر در اجرای این طرح (انتقال آب دز به غدیر)که در هیات دولت مصوب و در سفر اخیر رییس جمهوری به خوزستان مورد تاکیدقرار گرفت کمبود منابع مالی بیان کرد و گفت: برای شتاب بخشی به این طرح منابع مالی به سازمان آب وبرق خوزستان تخصیص خواهد یافت تا این طرح طبق برنامه هدف گذاری شده به بهره برداری برسد.
جانبازان افزود: طبق برنامه ، بیشترین آب انتقالی از غدیر با منشاء سد دز به نقاط مهم جمعیتی استان خواهد بود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب ادامه داد:طبق پیش بینی ما ، تعدادی از روستاهای مسیر کارون که آب از این رودخانه برداشت می کنند به دلیل پایین آمدن سطح رودخانه  ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند که در نشست هماهنگی مدیران آبرسانی و آبفا خوزستان ، مقرر شد آبرسانی به صورت سیار و نصب آب شیرین کن تامین شود تا حتی در صورت نبود بارش در پاییز ، کیفیت آب این روستاها پایین نیاید.

۲۰۰ هزار متر مکعب شیرین سازی آب‌های شور و لب شور کشور
جانبازان گفت: به منظور کاهش وابستگی به بارش ها و تامین پایدار آب آشامیدنی ، ۲۰۰ هزار متر مکعب شیرین سازی آب های شور و لب شور در شبانه روز در مناطق ساحلی جنوب و شمال کشور انجام می شود.
وی گفت:در این طرح زیربنایی ، دهها دستگاه آب شیرین کن در مناطق ساحلی خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر نصب خواهد شد.
به گفته وی طرح احداث و راه اندازی آب شیرین کن در شهرهای مینوشهر ، چوئبده ، ماهشهر ، آبادان و خرمشهر و اروندکنار خوزستان با هدف تامین پایدار آب آشامیدنی شروع شده است.
وی ادامه داد: مجوز احداث آب شیرین کن در شهرهای ساحلی خوزستان تا سقف ۱۵۰هزار متر مکعب در شبانه روز به شرکت آب و فاضلاب خوزستان  داده شده است.

برنامه‌ای برای افزایش نرخ آب بها نداریم
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ آب بهاء در کشور نداریم.
جانبازان با اشاره به معافیت پرداخت آب بهای مشترکانی که در ماه پنج متر مکعب مصرف می‌کنند افزود: در بحث مشترکان پرمصرف ، حدود ۷.۵ درصد مشترکان ما در ردیف پرمصرف ها هستند که تذکر لازم برای مدیریت مصرف آنان در این شرایط سخت تامین آب داده شده است.
وی با قدردانی از هموطنانی که در شرایط تنش آبی مصرف آب خود را مدیریت کردند بیان کرد: همراهی مشترکان در مدیریت مصرف آب به ویژه در تابستان امسال باعث شد تا شرایط برای عبور از شرایط سخت کم آبی و خشکسالی سخت تر نشود هرچند هنوز این شرایط وجود دارد و در چند روز شروع سال آبی جدید بارندگی موثری نداشتیم.

عبور ۲۷۲ روستای خوزستان از تنش آبی
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از مجموع ۷۰۲روستای خوزستان که تابستان امسال با تنش آبی رو به رو بودند ۲۷۲روستا از تنش آبی عبور کرده اند و مشکل آّب ۴۰۰ روستای دیگر با اعتباراتی که تامین شده پیش از پایان امسال حل و تنش آبی به حداقل خواهد رسید.
وی ادامه داد: البته بسیاری از این روستاها که با تنش آبی رو به رو بودند تاسیسات آبرسانی داشتند ولی به دلیل پایین رفتن سطح آب رودخانه و کاهش کیفیت، امکان تامین مناسب آب وجود نداشت.
جانبازان با اشاره به اینکه هم اکنون طرح های زیادی در بخش تامین آب روستایی خوزستان در حال انجام است افزود: هم اکنون خوزستان به کارگاه عمرانی در بخش تامین آب تبدیل شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار