اگر اتهامی اثبات شود هیچ تعارفی با کسی نخواهیم داشت

شهردار اهواز:مراقب ریال به ریال بودجه شهرداری هستیم

تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 اسفند 1395 | 09:22 ق.ظ
شهردار اهواز:مراقب ریال به ریال بودجه شهرداری هستیم زمان مطالعه: ۴ دقیقه نخبگان: در روزهای گذشته ۲ خبر خیلی مهم از شهرداری اهواز به سرخط خبرها آمد. یکی خوب و یکی نگران‌کننده. نخست اینکه پس از چند ماه کشمکش و سرگردانی بالاخره دستفروشان هسته مرکزی شهر اهواز سامان یافتند و پشت بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) مستقر شدند. دیگری اما از زبان منابع آگاه، جسته‌وگریخته از بازداشت تنی چند […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نخبگان: در روزهای گذشته ۲ خبر خیلی مهم از شهرداری اهواز به سرخط خبرها آمد. یکی خوب و یکی نگران‌کننده. نخست اینکه پس از چند ماه کشمکش و سرگردانی بالاخره دستفروشان هسته مرکزی شهر اهواز سامان یافتند و پشت بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) مستقر شدند. دیگری اما از زبان منابع آگاه، جسته‌وگریخته از بازداشت تنی چند از مدیران میانی شهرداری اهواز به دلایل مختلف توسط مراجع ‌ حکایت داشت.
این ۲ موضوع کافی بود تا ‌پای گفت‌وگو با شهردار کلان‌شهر اهوازی بنشینیم که این روزهای آخر سال سرش شلوغ‌تر از همیشه است.
«سید خلف موسوی» در گفت‌وگو با همشهری دستفروشان را به رسمیت شناخت و برای نخستین بار از ورود نهادهای امنیتی به شهرداری خبر داد. این گفت‌وگو را از دست ندهید.

 

♦ چند روز است شاهد افتتاح بازار دستفروشان در اهواز هستیم. آیا این اقدام می‌تواند مشکل نابسامانی دستفروشان را حل کند، یا آن‌که صرفاً یک گام نمایشی است؟

دستفروشی پدیده‌ای بود که چند وقتی شهر اهواز و خصوصاً بافت مرکزی شهر را درگیر خود کرده بود. ما معتقدیم که به این پدیده باید به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از توسعه نامتوازن شهر صنعتی اهواز نگاه شود. شهری که باوجود فعالیت صنایع بزرگ در آن شاهد بیکاری قشر عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده هستیم که به دستفروشی به‌عنوان آخرین مفر برای گذران زندگی نگاه می‌کنند و به نظرم نباید با آن مبارزه می‌کردیم. برای همین دنبال راه‌حلی برای سامان دادن آن بودیم.

♦یعنی حالا دستفروشی را به رسمیت می‌شناسید؟

به‌هرحال دستفروشی یک واقعیت است، اما باید طوری ساماندهی شود که حقوق شهر و شهروندان هم در آن لحاظ شود. تا قبل از ساماندهی، این افراد به شکل پراکنده در پیاده‌روهای هسته مرکزی شهر بساط پهن می‌کردند و باعث ایجاد مشکلاتی هم برای منظر شهری و هم برای شهروندان می‌شدند. ما برای ساماندهی این افراد، محلی را در نزدیکی هسته مرکزی شهر یعنی در حدفاصل پل الغدیر و پل پنجم تدارک دیدیم و به آن‌ها تحویل دادیم. هیأت مدیره‌ای از خود دستفروشان نیز کار تنظیم و جانمایی افراد را در آن مکان بر عهده گرفت و ما کوچک‌ترین دخالتی در این حوزه نکردیم. حالا هم فاز اول این ساماندهی انجام‌شده و ۳۵۰ نفر در آنجا مستقر شده‌اند.

♦ فاز دومی هم در کار هست ؟

بله. فاز دوم استقرار دستفروشان در پارک ربیع خواهد بود و جمعاً ۹۰۰ دستفروش در این ۲ جا مستقر خواهند شد. توصیه من هم به مردم خوب اهواز این است که برای پشتیبانی از این افراد که از شهروندان عزیز ما هستند که در خریدهای شب عید از این دستفروشان نیز خرید کنند.

♦ شنیده‌ها در طی این چند روز اخبار متفاوتی را در مورد بازداشت برخی مدیران میانی شهرداری بازگو می‌کنند. می‌شود از زبان شما ماجرا را بشنویم؟

من قبل از این‌که به پرسش شما پاسخ بدهم، لازم می‌بینم به برخی از اقداماتی اشاره کنم که برای شفاف‌سازی مالی طی این سال‌ها انجام شده است. طی ۳ سال فعالیتم در شهرداری، همواره لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم شورای شهر کرده‌ایم. همچنین گزارش تفریغ بودجه نیز به‌عنوان یک گام برای شفاف‌سازی دخل‌وخرج برای اولین بار به‌صورت منظم در طی این سال‌ها انجام گرفته است. برای اولین بار سیستم جامع شهرسازی به‌صورت ماشینی انجام می‌شود تا دخالت عنصر انسانی در آن به صفر برسد. در طول این ۳ سال به‌عنوان یک گام بزرگ پرونده‌های ملکی را از حالت سنتی و تأسف بار خارج و دیجیتال کردیم. در کنار تمام این‌ها پرونده‌های متعددی از سوءاستفاده توسط نهادهای نظارتی شهرداری کشف و با عاملان برخورد شده است. اما به‌هرحال در یک مجموعه ۱۲ هزار نفری با بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی همیشه امکان خطا و تخلف وجود دارد. خب این بار نهادهای نظارتی و امنیتی چند نفر از مدیران میانی شهرداری را براساس اتهاماتی بازداشت کرده‌اند.

♦دقیقاً می‌شود بگویید چند نفر؟

به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل این‌ که نهادهای امنیتی قطعاً هنوز در مراحل تحقیقات قرار دارند، اسم بردن از یک عده مشخص درست نیست. ضمن آن‌که مراجع ذی‌صلاح برای اعلام تعداد بازداشت‌شدگان و اتهامات آن‌ها هم در موقع مقتضی این کار را خواهند کرد.
به‌هرحال من به‌عنوان شهردار اهواز به مردم این اطمینان را می‌دهم که از ریال به ریال بودجه شهرداری که متعلق به مردم است صیانت خواهیم کرد و اگر اتهامی اثبات شود، مثل گذشته اولین کسانی هستیم که برخورد خواهیم کرد و هیچ تعارفی با کسی نخواهیم داشت.

♦آیا موج اخیر انتقادها می‌تواند ارتباطی با این انتخابات شورای شهر داشته باشد؟

بازداشت‌ها هیچ ارتباطی با انتخابات ندارند و توسط مراجع نظارتی و امنیتی صورت گرفته‌اند که پاکی آن‌ها بر همگان روشن است. اما به‌هرحال ممکن است عده‌ای در این میان بکوشند با حمله به عناصر خدوم شهرداری، نطق‌های تبلیغاتی انجام دهند.
من از یک‌ طرف توصیه می‌کنم که مردم اشتباهات چند نفر را به‌پای همه خدمتگزاران خود در شهرداری ننویسند و از طرف دیگر هم از کسانی که نیت نامزد شدن برای شورای شهر را دارند، می‌خواهم که جانب اخلاق را نگه دارند و در نطق‌های تبلیغاتی بدون سند و مدرک و مبتنی بر اتهام به دیگران دوری کنند.

شهردار کلانشهر اهواز: در یک مجموعه ۱۲ هزار نفری با بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی همیشه امکان خطا و تخلف وجود دارد. خب این بار نهادهای نظارتی و امنیتی چند نفر از مدیران میانی شهرداری را براساس اتهاماتی بازداشت کرده‌اند
به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل این‌ که نهادهای امنیتی هنوز در مراحل تحقیقات هستند، اسم بردن از یک عده مشخص درست نیست. ضمن این ‌که خود مراجع ذی‌صلاح تعداد بازداشت‌شدگان را در موقع مقتضی اعلام خواهند کرد
ما برای ساماندهی دستفروشان، محلی را در نزدیکی هسته مرکزی شهر یعنی در حدفاصل پل الغدیر و پل پنجم تدارک دیدیم و به آن‌ها تحویل دادیم. هیأت مدیره‌ای از خود دست‌فروشان نیز کار تنظیم و جانمایی افراد را در آن مکان بر عهده گرفت و ما کوچک‌ترین دخالتی در این حوزه نکردیم.
الان فاز اول ساماندهی دستفروشان انجام‌شده و ۳۵۰ نفر در نزدیکی هسته مرکزی شهر مستقر شده‌اند. فاز دوم استقرار دستفروشان هم در پارک ربیع خواهد بود و جمعاً ۹۰۰ دستفروش در این ۲ مکان مستقر خواهند شد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار