بخش دوم

« اصول گرایان/ ریاست جمهوری/ رئیسی »؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 دی 1399 | 23:43 ب.ظ
« اصول گرایان/ ریاست جمهوری/ رئیسی »؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این دوره از انتخابات، اصول گرایان به شیوه ای گوبلز گونه از ارتباط دادن نتایج فاجعه بار تحریم های ظالمانه امریکا و عدم موفقیت توافق برجام بخصوص در بُعد اقتصادی که خود نقش اساسی در شکست ان داشتند به دولت روحانی و تمرکز بر روی عزم موفقیت دولت در مدیریت همه گیری بیماری کوید […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در این دوره از انتخابات، اصول گرایان به شیوه ای گوبلز گونه از ارتباط دادن نتایج فاجعه بار تحریم های ظالمانه امریکا و عدم موفقیت توافق برجام بخصوص در بُعد اقتصادی که خود نقش اساسی در شکست ان داشتند به دولت روحانی و تمرکز بر روی عزم موفقیت دولت در مدیریت همه گیری بیماری کوید ١٩ که هزینه های زیادی را به کشور تحمیل نموده است و بدون توجه به اینکه این دوعامل سبب بروز نارسایی ها و معضلاتی نظیر فقر، بیکاری، تورم و نا هنجاری های اجتماعی در جامعه شده است،خود را برنده بلامنازع انتخابات ریاست جمهوری سال اینده می دانند. ‌در واقع انچنان از پیروزی خود مطمئن هستند که کت و شلوار و عبای ریاست جمهوری و هیأت دولت را از هم اکنون سفارش داده اند.

 

?اصولگرایان نگرانی عمده بابت عدم شرکت مردم در انتخابات نداشته و انچه که تا کنون از طرف برخی از انها مطرح شده حاکی از ان است که شرکت نکردن مردم در انتخابات یک فرصت بوده تا همانند انتخابات مجلس با حداقل رای تکلیفی ها به پاستور راه یابند.

 

?بنابراین شرایط، تعداد زیادی از چهره های شاخص این جریان خود را لایق ورود به پاستور دانسته و با حضور در مراسمات مختلف و سفر های استانی و اظهار نظر در مورد مسائل مملکتی به خصوص اوضاع نامناسب اقتصادی، خود را در معرض قضاوت و ارزیابی مردم و محافل سیاسی قرار داده اند تا شانس خود را بیازمایند.

 

?انچه که بیشتر مورد تعجب مردم و نخبگان سیاسی گردیده است حضور پررنگ نظامیان وابسته به جبهه ی اصول گرا در عرصه فعالیت های انتخاباتی است. انها با شعار تشکیل دولت جهادی اقتدار گرا، مبارزه با استکبار و اداره کشور تنها با نگاه به داخل، خود کفایی و حمله به عملکرد روحانی”کتک خور خان” و تهدید او به محاکمه بعد از انتخابات، با مشورت یا بدون مشورت بزرگان جریان اصول گرا وارد عرصه انتخابات شده اند.

 

? دربین کاندیدا های احتمالی ریاست جمهوری اصول گرایان، با فرض نیامدن رییسی که قبلا به صورت تلویحی اعلام شده بود، تنها یک غیر نظامی بنام سعید جلیلی وابسته به پایداری ها حضور دارد. سایر کاندیدا ها از جمله محسن رضایی، محمد باقر قالیباف، سعید محمد، حسین دهقان و رستم قاسمی همگی نظامی هستند.

?اخیرا عوامل مختلفی سبب گردید تا اصول گرایان احساس خوشبینی اولیه را از دست بدهند و نگران ورود کاندیدای جبهه رقیب به پاستور باشند. لذا با افزودن به تلاش ها و اقدامات خود، و رایزنی های متعدد در صدد هستند تا به توافق حداکثری دست یابند و شانس پیروزی خود را افزایش دهند.

?با وجود دو ائتلاف بنام شورای عالی وحدت و شورای ائتلاف و جبهه پایداری با نظرات مختلف و اختلافات قدیمی، احتمال یکی شدن انها خیلی ضعیف است. لذا جریان اصول گرایی برای رسیدن به وحدت دو روش را دنبال می کند. روش اول‌ “از وحدت به مصداق رسیدن” و روش دوم “از مصداق به وحدت رسیدن است”.

?بنظر می رسد با وجود اختلاف عمیق بین شورای ائتلاف و شورای عالی وحدت در مورد رهبری جریان اصولگرایی حاصل از اتحاد کلیه اصول گرایان، که ریشه در باور های قدیم و جدید انها دارد، رسیدن به اتحاد از طریق روش اول “از وحدت به مصداق رسیدن”امکان بسیار‌ ضعیفی داشته و تاکنون هم موفق به چنین اتحادی نشده اند.تنها شانس توافق و اتحاد در قالب یک جریان اصول گرایی روش دوم “از مصداق به وحدت رسیدن” است.

?حال باید دید که کدام مصداق یا کاندیدای مطرح می تواند اکثریت قریب باتفاق اصول گرایان را با خود همراه ساخته تا این دو ائتلاف و جبهه پایداری را به وحدت برساند برای پی بردن به چنین مصداقی باید به ارزیابی نظرات نخبگان و اشخاصِ تاثیر گذار اصول گرا پرداخت تا به گزینه مورد توافق و مورد اجماع حداکثری انها اطلاع حاصل نمود .

?اصول گرایان از عدم توافق در مورد یک شخص نگرانند و از تقسیم ارا بین کاندیداهای اصول گرا بشدت واهمه دارند. اگر همان ارا “۸” تا “۱۰” درصدی اصول گرایان بین کاندیدا های مختلف خودی تقسیم شود، شکستشان قطعی است.

?انها نگران ادامه مذاکرات احتمالی برجام توسط دولت روحانی و گشایش های اقتصادی حاصل از ان هستند. تصور می کنند در چنین شرایطی، مشارکت مردم در انتخابات افزایش می یابد و جبهه رقیب انتخابات را خواهد برد. بنابراین باید گزینه ای را انتخاب کنند که مقبولیت مردمی بیشتری داشته باشد.

?اصول گرایان همچنین نگران عدم استقبال مردم از نامزد های نظامی هستند. تجربه انتخابات های گذشته نشان داده است مردم علاقه چندانی به حضور نظامیان در بالاترین مقام اجرایی کشور ندارند.انها همچنین نگران انند که حضور یک نظامی در مسند ریاست جمهوری وجهه بین المللی نظام اسلامی را دچار خدشه نماید و نگاه کشورها و سازمان های جهانی نسبت به

ایران تغییر کند. همان اتفاقی که درگذشته برای کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان، و افغانستان افتاد.در نتیجه نتوانند در اداره امور کشور توفیقی حاصل نمایند.

?برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط سیاسی فعلی حاکم برجامعه، تقابل در این انتخابات نه بین اصلاح طلب و اصول گرا، بلکه بین خود اصول گرایان شکل می گیرد که برای انها خطرناک است.

?عوامل فوق و برخی عوامل ناگفته، سبب گردید تا تکاپو و تحرک کم سابقه ای بین شاخه های مختلف اصولگرایان بوجود اید. انها به زعم خود، بیش از ادوار گذشته به پاستور نزدیک هستند و تنها دو قدم تا فتح پاستورفاصله دارند.امااین روزها واهمه عجیبی اکثر اصول گرایان را فرا گرفته است.انها معتقدند اختلافات فعلی ممکن است این فرصت طلایی را از انها بگیرد و نامزد رقیب را به پاستور بفرستد.

?در شرایط فعلی هیچ کدام از نامزدهای اصول گرا بنفع دیگری کنار نخواهد رفت و رقابت هم چنان بین قالیباف، رضایی، سعید محمد، قاسمی، جلیلی یا نیکزاد

باقی است و هر کدام از تشکل های اصول گرا از قبیل شورای ائتلاف، شورای وحدت و جبهه پایداری از کاندیدای مورد نظر خود حمایت می کنند. لذا در این روزها تحرکات جدیدی صورت گرفته است تا با انتخاب یک “مصداق” که مورد اجماع اکثریت قریب باتفاق همه اصول گرایان باشد به این اختلافات خاتمه بدهند و هم چنان شانس اول راهیابی به پاستور باشند‌.

?با توجه به شرایط فوق، بحث نامزدی رییسی برای انتخابات ریاست جمهوری بشدت داغ شده است. به گونه ای که طیف های مختلف اصول گرا هر کدام به نحوی به ان چراغ سبز نشان داده اند. رئیسی که قبلا هم خود و هم برخی از چهره های اصول گرا وجودش را در قوه قضائیه و ادامه تحول در ان قوه ضروری می دانستند، اکنون معتقدند قوه مجریه بسیار مهم تر است و با توجه به ریل گذاری صورت گرفته توسط ایشان دران قوه، هر فرد شایسته دیگر ی هم می تواند برنامه تحول در قوه قضاییه را ادامه دهد.

 

?نظرات سران و نخبگان جریان اصول گرا در روزهای اخیر مؤید این موضوع است که بحث ورود رئیسی به انتخابات جدی است و در حال توافق نهایی بین جناح های مختلف اصول گراست. سید مهدی هاشمی کنشگر اصول گرا و ریاست ستاد تهران رئیسی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در مصاحبه با پایگاه خبری-تحلیلی نامه نیوز مدعی شد که ستادهای انتخاباتی حامیان سید ابراهیم رئیسی به طور خودجوش فعال شده است.

⭕سید حسن نقوی حسینی رئیس ستاد جلیلی در انتخابات ۹۲ و از چهره های نزدیک به پایداری گفته است: اصول گرایان تنها در صورتی به اجماع می رسند که اقای رئیسی نامزد انتخابات شوند.

⭕حسین الله کرم فعال تشکل انصار حزب الله گفته است: گردش نخبگان موجب شده است تا احمدی نژاد هم بپذیرد که از فرد دیگری در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کند، البته این حمایت نیز موجب مشارکت بیشتر می شود. خصوصا در حال حاضر که شاهد دوگانه ی عدالت و نابرابری هستیم. لذا افرادی مثل ایت الله رئیسی می تواند نامزد اصلی و کاریزماتیک این صحنه باشد. اگرچه اقایان نیکزاد، جلیلی، فتاح و محصولی نیز دارای این جایگاه هستند اما همه انها گفته اند در صورت امدن ایت الله رئیسی از نامزدی ۱۴۰۰ کناره گیری خواهند نمود.

⭕حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایت الله رئیسی اگر به میدان بیاید اکثر اصول گرایان روی او اجماع خواهند کرد. شانس او بیشتر از قالیباف است.

⭕حمید رضا ترقی چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا مبنی براین که بسیاری از اصول گرایان نسبت به رئیسی اتفاق نظر دارند اما در مورد قالیباف این گونه نیست، ارزیابی شما از این مسئله چیست و ایا قالیباف این بار به نفع رئیسی کنار می کشد،گفت:

به هر حال قالیباف هم تابع ائتلاف است و او خارج از تصمیم ائتلاف عمل نمی کند چون خودش عضوی از ائتلاف است. بنابراین تصمیم ائتلاف اصول گرایان هرچه که باشد همه تبعیت خواهند کرد منتهی در نظر سنجی ها، رئیسی بسیار جلوتر از قالیباف است. او ضمن تشریح جلسه پنج شنبه گذشته شورای ائتلاف به ریاست حداد عادل گفت: بیشتر وزرای دولت نهم و دهم از رئیسی حمایت می کنند.

⭕سید محمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و وزیر ارشاد دولت نهم به “برنا” گفت: دربین گزینه های مطرح با وجود احترامی که برای همه انها قائل هستیم رئیسی می تواند موجب کاهش مشکلات کشور شود و از طرفی از جایگاهی برخوردار است که مورد قبول و وفاق همه نیروهای جبهه انقلاب است‌. او ادامه داد که ما بر این باوریم که رئیسی از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و نظر سنجی های معتبر همه بیانگر این واقعیت است که رئیسی درافکار عمومی مقبولیت دارد و فاصله زیادی با دیگر کاندیداهای اصول گرا دارد.

?نظرات افراد فوق ازطیف های مختلف اصولگرایی نشان می دهد که شورای ائتلاف، شورای عالی وحدت و جبهه پایداری بر روی رئیسی اجماع نظر دارند.در حالی که دیگر کاندیداهای اصول گرا تحت هیچ شرایطی از چنین اجماع و اقبالی برخوردارنیستند. بنظر می رسد اصول گرایان می خواهند از روش دوم یعنی از تعیین مصداق مورد اتفاق به وحدت برسند. “مصداق” رییسی می توانداصول گرایان را به وحدت برساند.

?قالیباف گرفتار پارادوکس مجلس و ریاست جمهوری است. بسیاری از اصول گراها از او حمایت نمی کنند. بعلاوه جبهه پایداری مخالف نامزدی ایشان در ریاست جمهوری است. بنا برگفته نزدیکان محسن رضایی، او هم اعلام نموده است در صورت امدن رئیسی به صحنه ی انتخابات کنار خواهدکشید. سخنرانی اخیر ایشان در شورای ائتلاف اصول گرایان، قبل از انکه مدعی ریاست جمهوری باشد، بیشتر سهم خواهانه بود و خواستار تقسیم مراکز قدرت دولت اینده بین همه اصول گرایان شد.

?طی زمان باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ تحولات سیاسی، اجتماعی پیش رو ممکن است زمین بازی را عوض کند و”مصداق” وحدت اصول گرایان نامزد دیگر باشد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار