مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان؛

آب کشاورزی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان تامین می شود

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 دی 1399 | 17:42 ب.ظ
آب کشاورزی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان تامین می شود زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان/ در میان محدودیت های منابع آبی در شادگان، با برنامه ریزی و همکاری های بین بخشی رضایت کامل کشاورزان را شاهد بودیم و برای اولین بار مسئولان محلی بخاطر رضایت کشاورزان از سازمان آب و برق خوزستان به طرق مختلف قدردانی کردند که این کار حاصل برنامه ریزی تخصصی و کار گروهی و […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
اعتدال نخبگان/ در میان محدودیت های منابع آبی در شادگان، با برنامه ریزی و همکاری های بین بخشی رضایت کامل کشاورزان را شاهد بودیم و برای اولین بار مسئولان محلی بخاطر رضایت کشاورزان از سازمان آب و برق خوزستان به طرق مختلف قدردانی کردند که این کار حاصل برنامه ریزی تخصصی و کار گروهی و به روش حداکثر دبی، حداقل دبی و آبیاری موجی اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار نخبگان؛ در حاشیه آیین تجلیل از تلاشگران تامین آب کشاورزی و شرب در سال ۹۸-۹۹ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برنامه امروز به جهت تقدیر از همکاران بنده به خاطر تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان پهناور خوزستان تشکیل شده است.

دکتر فرهاد ایزدجو با اشاره به تغییر رویکرد سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: استفاده از منابع نرم افزاری و توجه علمی به داده ها باعث برنامه ریزی های تخصصی و در نتیجه دسترسی تضمینی به اهدافمان شده و این تحول مطلوبی در کارکرد سازمان است.

وی افزود: در بخش آبرسانی توسط تاسیسات غدیر و جنوب شرق بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار مترمکعب تامین آب شرب و آب صنعت را شاهد هستیم که با این وجود آب یازده شهر استان تامین و جمعیتی بالغ بر دومیلیون و هفتصدهزار نفر را پوشش داده می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پایداری آب شرب توسط تاسیسات آبرسانی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد گفت: علیرغم تمام مشکلات پیش روی سازمان و محدودیتهای مالی و بودجه های ناچیز مصوب، پایداری تامین آب افزایش چشم گیری داشته است که به ویژه سال آبی ۹۹ این پایداری می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

ایزدجو ادامه داد: پایداری آب باعث شد رضایت نسبی شهروندان را در شهرهای هدف شاهد باشیم و در کنار کمک پُرآبی به ذخایرمان شواهد نشان داد که از شوری آب خرمشهر و آبادان نیز کاسته شد که در نتیجه آن رضایت نسبی مردم این شهرها حاصل شد.

وی تصریح کرد: در تامین آب کشاورزی اقدام خوبی صورت گرفت و هر سال مساحتی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد و درآمدهای خوبی را نیز برای کشاورزان ایجاد کرد به شکلی که در قیاس با سالهای پیش از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با ابراز نگرانی از افزایش سطح زیر کشت شلتوک در استان خوزستان گفت: در سال اخیر سطح زیر کشت شلتوک افزیش داشت و این مساله باعث شد منافعی برای بخشی از کشاورزان ایجاد شود ولی در بخش های پایین دست به دلیل زهاب ناشی از کشت برنج، کشاورزان جنوبی متحمل خساراتی شدند.

وی افزود: بدنه کارشناسی سازمان، خسارات زهاب ناشی از افزایش کشت شلتوک را پیش بینی کرده بود و ما اثرات ناشی از افزایش زهاب را به خوبی می دانستیم اما در مساله تعیین سطح زیرکشت این محصول، سازمان با تصمیمات خارج از مجموعه روبرو بود.

ایزدجو با اشاره به وضعیت خشکسالی حوضه آبی مارون اظهار کرد: در حوضه مارون با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی آورد آب روبرو بودیم اما با همکاری بین بخشی شرکتها و امور آب ها علیرغم کمبود منابع، آب به خوبی میان کشاورزان توزیع شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: در میان محدودیت های منابع آبی در شادگان، با برنامه ریزی و همکاری های بین بخشی رضایت کامل کشاورزان را شاهد بودیم و برای اولین بار مسئولان محلی بخاطر رضایت کشاورزان از سازمان آب و برق خوزستان به طرق مختلف قدردانی کردند که این کار حاصل برنامه ریزی تخصصی و کار گروهی و به روش حداکثر دبی، حداقل دبی و آبیاری موجی اتفاق افتاد.

وی گفت: به دلیل سوق مصرف کشاورزی به سوی کشت پُرمصرف فقدان ظرفیت کافی زهکش ها پیش بینی شد زیرا که زهکش ها برای کشت های پرمصرف با سطح وسیع طراحی نشده بودند اما با صرف هزینه ای معادل ۱۰۰ میلیاردتومان ظرفیت این زهکش ها به میزان زیادی افزایش پیدا کرد.

ایزدجو ادامه داد: در شادگان و هندیجان و شوشتر برای افزایش ظرفیت و کارایی زهکش ها مبلغی معادل ۲۰ میلیاردتومان صرف شد که در نتیجه این عملیات ظرفیت ۱۵ مترمکعبی کانال ها ۳۰ مترمکعب افزوده شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: برای جبران ظرفیت خروجی زهکش ها در بخش های از کانال هایمان از پمپ های دیزلی استفاده کردیم اما در بخش هایی دیگر به دلیل افزایش زهاب ناشی از کشت های پرمصرف، قسمتی از اراضی کشاورزی زیر آب رفت و نتوانستیم به شکل مطلوب این آبگرفتگی ها را کاهش بدهیم.

دکتر فرهاد ایزدجو در پایان با قدردانی از شرکتها و امور آبهای زیرمجموعه سازمان آب و برق خوزستان اظهار امیدواری کرد که در سال آینده موفقیت های بیشتری توسط نیروهای سازمان آب و برق خوزستان کسب شود. همچنین در انتهای مراسم با اهداء لوح از تعدادی از مدیران مجموعه قدردانی صورت گرفت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار