رهبری/امریکا/برجام/نوشته : ملک محمد مکوندی

تاریخ انتشار: شنبه 20 دی 1399 | 22:07 ب.ظ
رهبری/امریکا/برجام/نوشته : ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۴ دقیقه خبری که این روزها بیشتر از هر خبر دیگر در محافل داخلی و محافل بین المللی نقل می شود و باعث تعجب و حساسیت زیادی در این محافل شده است، اقدام ایران در تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است. مجلس ایران طی ماه گذشته با هماهنگی دبیرخانه شورای امنیت ملی، به سرعت یک طرح […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خبری که این روزها بیشتر از هر خبر دیگر در محافل داخلی و محافل بین المللی نقل می شود و باعث تعجب و حساسیت زیادی در این محافل شده است،
اقدام ایران در تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است.

مجلس ایران طی ماه گذشته با هماهنگی دبیرخانه شورای امنیت ملی، به سرعت یک طرح جنجالی درمورد برجام را تصویب نمود و مهم تر اینکه شورای نگهبان نیز بدون در نظر گرفتن منابع مالی برای اجرای طرح مزبور، ظرف مدت ۴۸ ساعت انرا تصویب کرد. این مصوبه با توجه به اعلام جو بایدن مبنی بر بازگشت امریکا به مذاکرات برجام، از یک طرف باعث شگفتی و تعجب کارشناسان و صاحب نظران سیاسی داخلی و بین المللی گردید و از طرف دیگر مورد اعتراض دولت و شخص رییس جمهور قرار گرفت.

تعجب و حیرت محافل سیاسی و اجتماعی زمانی بیشتر شد که دولت، علی رغم مواضع تند رییس جمهور و رئیس دفتر ریاست جمهوری در مورد سخنان دبیر و دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی که بدلیل عدم هماهنگی با رئیس جمهور بعنوان رییس شورای عالی امنیت ملی بشدت مورد مواخذه گرفت و همچنین اظهارات تند سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اتخاذ تصمیم در مورد برجام از وظایف شورای عالی امنیت ملی است و نه مجلس و مهم تر از همه، سخنان رییس جمهور دال بر عدم اجرای مصوبه مجلس ونطق های اتشین ایشان دراین رابطه، خبر غنی سازی با غنای ٢٠ درصد در سایت فردو را بدون مقدمه وبصورت ناگهانی، در یک فضای بسیار معمولی و ارام اعلام نمود. نکته جالب تر این که رییس جمهور، وزیر خارجه، معاون اول و رییس سازمان انرژی هسته ای انچنان با اب و تاب اجرای مصوبه مجلس را اعلام کردند که انگار نه انگار اینها بودند تا دیروز با سخنان اتشین‌ خود چنین اقدامی را باعث لغو برجام می دانستند.

سخنرانی روز گذشته مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از دولت و مجلس در رابطه با‌ اغاز غنی سازی ۲۰ درصد و تعیین شروط ایران برای ادامه مذاکرات برجام، حاکی از تاکتیک پیچیده و منطقی مقامات ایران در یکماه گذشته درمقابل مواضع و صداهای متفاوت مقامات دولت جدید امریکا در مورد برجام بوده است. بنظر می رسد این سناریو راهگشا باشد.

جو بایدن رییس جمهور منتخب امریکا درجریان تبلیغات انتخاباتی خود بازگشت به مذاکرات برجام را بعنوان یکی از محوری ترین ارکان سیاست خارجی دولت اینده مطرح نمود و در سخنرانیهای مختلف بر ان تاکید داشت. این موضع دولت جدید امریکا، امید به پایدار ماندن توافق هسته ای را فزونی بخشید و باعث واکنش مثبت کشورهای اروپایی، چین و روسیه از بازگشت امریکا به برجام گردید.

معرفی “تونی بلینکن” بعنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت منتخب امریکا که در دولت اوباما دارای سوابقی مانند قائم مقام وزیر امورخارجه، دستیار رئیس جمهوری، و مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهوری یعنی بایدن بوده است و همچنین پیشنهاد “جیک سالیوان” بعنوان مشاور امنیت ملی دولت جدید امریکا که سابقاً بعنوان مشاور ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته ای ایران حضور داشت، و اینکه هر دو این اقایان از منتقدین سرسخت سیاست خارجی دولت ترامپ در رابطه با خروج از برجام بوده اند، ایران و ناظران سیاسی را به بازگشت امریکا به برجام در راستای همان چارچوب حاصل شده در سال ٢٠١۶ امیدوار ساخته است.

اظهارات مقامات دولت منتخب امریکا پس از انتخاب شدن در سمت های جدید و همچنین پیشنهاد طرح مسائل جانبی در مذاکرات برجام که البته بعنوان نوعی ارزیابی از طرف مقابل محسوب می شود، باعث هشیاری، احتیاط و سنجش دقیق تر مقامات دولت ایران در راستای ادامه مذاکرات برجام گردیده است.

جک سالیوان مشاور جدید امنیت ملی در گفتگویی با برنامه فرید زکریا در شبکه خبری سی ان ان گفت: پس از بازگشت احتمالی امریکا به برجام، موضوع موشک های بالستیک ایران باید بعنوان بخشی از مذاکرات بعدی روی میز باشد. او در ادامه اضافه کرد: ما همچنین معتقدیم که گفتگوها می تواند فراتر از ۱+۵ باشد و بایدبازیگران منطقه ای را نیز درگیر کند، امری که هم شامل پرونده هسته ای و هم محدودیت های فناوری موشک های بالستیک ایران و هم مجموعه گسترده ای از مسائل منطقه ای را شامل شود. بلینکن نیز در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز در ۲۵ سپتامبر، ضمن انتقاد از اقدام دولت ترامپ‌ در خروج از برجام و نداشتن حقِ استفاده از مکانیزم ماشه، گفت: اگر ایران به توافق هسته ای باز گردد ما نیز همین کار را خواهیم کرد، اما از ان به عنوان یک مبنا استفاده می کنیم وضمن همکاری با متحدان و شرکایمان، تلاش خواهیم کرد بندهای توافق را محکم تر و از لحاظ زمانی طولانی تر کرده و از ان به شکلی موثر علیه فعالیت های بی ثبات کننده ایران استفاده کنیم. همچنین در روزهای اخیر تروئیکای اروپایی و چین خواهان طرح سیاست های منطقه ای ایران در مذاکرات برجام شدند.

به طور کلی جو بایدن و مشاورانش علی رغم بیان ادعای بازگشت به برجام درصورت پیروزی در انتخابات، در چند موضع گیری با عباراتی مبهم و غیر صریح از لزوم “توافقی دیگر” با ایران صحبت به میان اورده اند.این درحالی است که حسن روحانی رییس جمهور ایران در ماه میلادی گذشته به صراحت اعلام کرد که:موضوع
موشک های بالستیک تهران موضوعی غیر قابل بحث و مذاکره است و تاکید کرد “جوبایدن” رئیس جمهور جدید امریکا باید به خوبی به این مسئله واقف باشد.

امریکایی ها به خوبی می دانند که بحث موشکی ایران در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته و این موضوع یک‌ امر ثانویه بوده و طرح مجدد ان فاقد وجاهت قانونی است. بر اساس توافق ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ازجمله قطعنامه شماره ۱۹۲۳ لغو گردیده و برخی از محدودیت های باقیمانده نیز در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی خواهد شد.

عربستان سعودی اخیرا اعلام کرده است که این کشور و سایر کشور های منطقه خلیج فارس باید در مذاکرات برجام حضور داشته باشند. اخیرا نیز با نیت خوشنودی دولت جدید امریکا صلح شکننده ای با قطر برقرار کرده تا مواضع خود را در رابطه با سایر مسائل منطقه ای مستحکم نماید. بنظر می رسد لابی اسراییل و عربستان سعودی درموضع گیری های اخیر مقامات جدید واشنگتن بی تاثیر نبوده است.

موضع شفاف ایران که پس از کش و قوس ماههای اخیر بین مجلس و دولت، از زبان مقام معظم رهبری بیان گردید، بازی را به زمین امریکاییها کشانده است. اینک این مقامات امریکا هستند که بایددر موردحرف های مستند و منطقی ایران فکرکنند. اینکه رهبر انقلاب فرمودند: “ایران هیچ اصراری به بازگشت امریکا به برجام ندارد” بدین معنا است که برجام برای جمهوری اسلامی نه یک هدف، بلکه صرفا ابزار و چارچوبی برای برداشته شدن تحریم هاست.ابتدا امریکا باید به گونه ای تحریم ها را بردارد که اثار ان در اقتصاد ایران به شکل ملموسی حس شود، روابط پولی و بانکی ایران با دنیا به حالت عادی برگردد و مشکلی برای فروش نفت وجود
نداشته باشد، در ان زمان است که ایران به مذاکرات برجام بر می گردد. بنابراین تا زمانی که تحریم ها به شکل ملموس لغو نشده است، نه امریکا و نه اروپا نباید انتظار بازگشت ایران به تعهداتش را داشته باشند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار