نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

برخی محدودیت‌ها مردم آبادان را از مزایای اروندرود محروم کرده است

تاریخ انتشار: شنبه 20 دی 1399 | 15:00 ب.ظ
برخی محدودیت‌ها مردم آبادان را از مزایای اروندرود محروم کرده است زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان/ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نوار ساحلی آبادان و خرمشهر در خاورمیانه بی نظیر است که استفاده از آن ضرورت ملی به شمار می‌رود ولی برخی ملاحظات نظامی و امنیتی امکان بهره مندی مردم منطقه از این ظرفیت‌ها را تا حدودی محدود کرده است. به گزارش […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نوار ساحلی آبادان و خرمشهر در خاورمیانه بی نظیر است که استفاده از آن ضرورت ملی به شمار می‌رود ولی برخی ملاحظات نظامی و امنیتی امکان بهره مندی مردم منطقه از این ظرفیت‌ها را تا حدودی محدود کرده است.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا شهریار حیدری شنبه در بازدید از ساحل اروند رود در آبادان اظهار داشت: ساحل آبادان و خرمشهر یکی از بی‌نظیرترین ساحل خاورمیانه به شمار می‌روند که متاسفانه این ظرفیت بعد از جنگ تحمیلی با محدودیت مواجه شده است.

وی با تاکید بر استفاده از ساحل اروندرود برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با بهره‌گیری از مزیت منطقه آزاد اروند افزود: ظرفیت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و تجارت در منطقه وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نگاه ملی به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر امیدواریم ظرفیت‌های جدیدی در ساحل آبادان و خرمشهر ایجاد شود تا مردم منطقه از آن بهرهمند شوند.

حیدری بیان کرد: آبادان و خرمشهر به لحاظ فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و همجواری با کشور عراق ظرفیت‌های ویژه‌ای دارند ولی برخی از ملاحظات نظامی، امنیتی و همچنین توجه نکردن به این ظرفیت‌ها امکان استفاده مردم منطقه از این ظرفیت‌ها را محدود کرده است.

وی افزود: ظرفیت‌های سواحل آبادان و خرمشهر در نشست‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا موانع توسعه و استفاده بیشتر مردم از ظرفیت‌های مرزی به ویژه در زمینه گردشگری برطرف شود.

حیدری اظهار داشت:آزادسازی ساحل در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با هدف استفاده در بخش گردشگری و ظرفیت‌های رودخانه‌های اروند و کارون عزم ملی را می‌طلبد و در این رستا نیاز است محدودیت‌های نظامی مورد بررسی مجدد قرار گیرند.

وی افزود: مزر شلمچه ظرفیت بکری برای آبادان و خرمشهر است که این مهم در کارگروه نوار مرزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا سود این ظرفیت‌ها در معیشت مردم منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد.

سیدمحمدمولوی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هدف از  بازدید برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از آبادان و خرمشهر را بررسی وضعیت مرزی آبی وخاکی ایران و عراق و بررسی حذف دژ مرزی در این منطقه عنوان کرد.

وی  اظهار داشت: پس از پایان جنگ تحمیلی محدودیت های ایجاد شده در نوار مرزی باعث شد مرز نشینان از امکان و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی در منطقه به واسطه موانع نظامی بهره‌مد نشوند و گاها برای آنها مشکلاتی نیز ایجاد شود.

قرار است اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از آبادان و خرمشهر در نشست شورای تامین استان خوزستان شرکت کنند.

جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح روز شنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی آبادان وارد خوزستان شدند و در نخستین روز سفر از یادمان شهدای شلمچه، بندر خرمشهر، یادمان شهدای علمیات کربلای چهار و یادمان شهدای والفجر۸ در اروندکنار بازدید کردند.

دژ خاکی حاشیه اروند رود با شروع جنگ تحمیلی احداث شد.
این خاکریز که ارتفاع آن در امتداد اروند رود متغیر است دسترسی اهالی جزیره مینو، اروندکنار و نیز روستاهای مجاور به اروندرود را محدود کرده و مشکلات بسیاری برای صیادان محلی و گردشگران موجب شده است.

این دژ خاکی از سال ۱۳۶۷ برای جلوگیری از ورود نیروهای عراقی به طول ۱۳ کیلومتر در ساحل رودخانه اروند احداث شد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار