جهل/ عقل/ کارگزاران؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی

ملک محمد مکوندی
تاریخ انتشار: یکشنبه 7 دی 1399 | 22:47 ب.ظ
جهل/ عقل/ کارگزاران؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۸ دقیقه اعتدال نخبگان✍ملک محمد مکوندی: ساده ترین و ابتدایی ترین معنای جهل ،نادانی است. در مقابل جهل، عقل قرار دارد. عقل نعمت و موهبتی الهی برای برون رفت از نادانی و یا همان جهل است.از دست اوردهای عقل، علم است که در سطوح و زمینه های مختلف معنا پیدا می کند. جهل در هر امر و […]
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اعتدال نخبگان✍ملک محمد مکوندی:

ساده ترین و ابتدایی ترین معنای جهل ،نادانی است. در مقابل جهل، عقل قرار دارد. عقل نعمت و موهبتی الهی برای برون رفت از نادانی و یا همان جهل است.از دست اوردهای عقل، علم است که در سطوح و زمینه های مختلف معنا پیدا می کند. جهل در هر امر و زمینه ای مذموم است و تصمیمات جاهلانه اثار و تبعات منفی به جای می گذارد که گاهی اوقات جبران ان سخت و یا غیر ممکن است. در اسلام ارزش انسان به عقل و عقلانیت اوست.در ایه ۲۲ سوره انفال است که بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند، که تعقل نمی کنند. در ایه ۱۰۰ سوره یونس امده است خدا کسانی را که تعقل نمی کنند پلید می ساز.در ایه ۱۰ سوره ملک امده است که هر که تعقل کند جهنمی نخواهد شد.

از مهم ترین افات اجتماعی جهل مقدس است.جهلی که قهر مانانش دست به مهم ترین جنایات می زنند به خیال انکه کاری که می کنند مورد رضایت خداست.جهل مقدس جهلی است که به ان بعد قدسی می دهند در چنین جهلی، شخص جاهل در جهل می سوزد ولی برای خدا می سوزد.گرسنگی
، فقر، فلاکت، بیماری، جنگ و دشمنی، جنایت، ادمکشی و ازار به همنوعان را به قصد قربت تحمل می کند و جالب این است که از هر نوع روشنگری هم هراسانند.جاهلیت مردم به حاکمان اجازه فساد و دیکتاتوری می دهد.قدرت و اگاهی مثل دو بال هستند و جایی که اگاهان و قدرتمندان در عمل هماهنگ باشند همه چیز درست می شود.

اینک باید دید جهل برخی از کارگزاران در طی چهل سال گذشته چه اسیب هایی به کشور وارد نموده است.مرحوم ابراهیم یزدی درخاطرات خود نکته ای را عنوان می کنند.می گوید:قبل از پیروزی،ما سران انقلاب در پاریس بودیم.یکی از روزنامه های انگلیسی سرمقاله ای می زند نزدیک به این مفهوم که “پیروزی جهل بر ظلم” ایشان می گوید: من در انجا خیلی ناراحت شدم و گفتم ملتی به پا خواسته است ببین انگلیسی ها چقدرجنسشانخراب است نمی خواهند بپذیرند که این ملت همه معترض هستند و شرایط دیگری را می خواهند
او ادامه می دهد و می گوید: بعد که ما امدیم ایران و خودم عضو شورای انقلاب و بعد وزیر امورخارجه شدم،هر چقدر جلو رفتیم هر اتفاقی که افتاد، رفتم ته ان را نگاه کردم، دیدم ان “جهل پر رنگ است”بعد می گوید وقتی از دولت بیرون امدم باز هم دیدم همان “جهل” عامل اکثر اتفاقات است.

خاتمی در یک انتخابات هیجان انگیز و پرشور با رای بسیار بالا رییس جمهور می شود علی رغم اینکه شعار او توسعه فرهنگی و سیاسی بود،اما بر اساس امار ها و شاخص های اقتصادی بهترین دولت بعد از انقلاب از نظر اقتصادی است. او در سیاست خارجی ضمن تعامل با همسایگان از جمله عربستان، امارات، کویت و سایر کشورهای همسایه، و با اعلام گفتگوی تمدنها در سازمان ملل، فصل جدیدی در روابط بین الملل بوجود اورده بود،اما گروه های خودسر و جاهل هر نه روز یک بحران برای دولت او ایجاد کردند و نگذاشتند از شرایط مطلوب جهانی که افق جدیدی را برروی ایران گشوده بود و می توانست راهبرد بنیادی و پایه ای اساسی در سیاست خارجی و روابط بین الملل برای اینده باشد، بهره لازم برده شود.نکته مهم این است که انها این عملیات را به منظور رضایت الهی و به نام اسلام و مذهب انجام می دادند.

بعد ازخاتمی، احمدی نژاد با خواب رفتن‌ کروبی همانند اصحاب کهف،طی فرایندی رئیس جمهور شد و با شعارهای پوپولیستی و طرح هاله نور در سازمان ملل متحد و خالی گذاشتن صندلی و بشقاب در جلسات دولت برای اقا امام زمان (ع) و طرح دولت بهار و این قبیل اعتقادات، رییس جمهور شد. او با شعار اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود و نفی هلوکاست و شعار انرژی هسته ای ۲۰ درصدی باعث تصویب ۶ قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران شد.در یکی از ان قطعنامه ها مجوز حمله نظامی به صورت یک ائتلاف جهانی بر علیه ایران تصویب شده بود. تحریم های بین المللی اغاز شد.روابط بین المللی ایران به کشورهایی نظیر ونزوئلا و بورکینافاسو و چند کشور فقیر دیگر از افریقا و امریکای جنوبی محدود‌ شد.او قطعنامه های شورای امنیت را کاغذ پاره و فاقد اهمیت می دانست.در داخل کشور با رایزنی در زندانی کردن نیروهای سیاسی و رقبا و قلع و قم کردن و بستن روزنامه و مجلات توسط قاضی مرتضوی و زندانی شدن برخی از دبیران مطبوعات و همچنین راه اندازی گشت ارشاد و برخورد با زنان تحت عنوان بی حجابی در خیابان ها برخلاف شعار های انتخاباتی که می داد، و ایجاد نوعی خفقان در کشور، تمام ازادی های مدنی دولت قبل در داخل و اعتبار بین المللی کشور در خارج را بر باد داد.همه این اقدامات را بنام دین و مذهب و امام زمان علیه السلام انجام داد به این جهل مقدس بعد قدسی داده بود، و به منظور رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام دست به این قبیل اقدامات میزد.

در اننخابات سال ۹۲ حسن روحانی به ریاست جمهوری انتخاب می شود.او تمام تلاش خود را انجام می دهد، تا بتواند قطعنامه ها و به تبع ان تحریم های شورای امنیت را لغو نماید و از اجماع جهانی بر علیه ایران بکاهد و بار دیگر ایران را بعنوان یک عضو متعهد به قوانین بین الملل و نه عضو شرور و سرکش در جامعه جهانی مطرح نماید، و از این رهگذر نسبت به توسعه اقتصادی و تامین رفاه عمومی جامعه اقدام نماید.در همین راستا باب مذاکره با امریکا، کشورهای اروپایی ،چین و روسیه را باز کرد و در یک نبرد دیپلماتیک نابرابر پنج دولت در مقابل یک دولت، توانست هر ۶ قطعنامه شورای امنیت را لغو و تحریم ها را منتفی و برای اولین بار ایران را عضو باشگاه کشورهای هسته ای بنماید.این سیاست اثارخود را در دولت اول روحانی نشان داد و علاوه بر ایجاد احترام برای ایران در جامعه بین الملل، اثار اقتصادی از جمله رونق تولید، بازگشت امید به اینده در اقشار مختلف مردم را بدنبال داشت. بطوریکه نرخ رشد اقتصادی ۷ درصد و نرخ تورم تک رقمی و به زیر ده درصد رسید.اما باز هم گروهی در کشور بنام دین‌ و مذهب به سفارت انگلستان حمله کردند.سفارت عربستان را به اتش کشیدند.قرار داد برجام را بطور نمادین در مجلس پاره کردند، پرچم امریکا را به اتش کشیدند.انواع و اقسام کار شکنی ها را انجام دادند تا این توافق را ملغی یا بی اثر نمایند، نتیجه اقدام انها سبب خروج امریکا از برجام و اجرای تحریم های همه جانبه و نفس گیر در کشور و فقیر شدن قشر عظیمی از مردم شد، نکته مهم و قابل تامل این است، که این اقدامات جهالت امیز و ضد منافع ملی و منافع مردم تحت عنوان رسالت دینی و دستورات الهی بر ضد کفار و مستکبران صورت گرفت.

واقعیت این است، در کشور با گروهی جاهل مواجه هستیم که بعضا صاحب نفوذند، و با اعمال خودسرانه مانع اقدامات عاقلانه می شوند‌ برخی از انها صاحب رسانه و قدرت هستند‌ که با شانتاژ و جوسازی های غیر معقول و غیر مستند و زدن برچسب به خادمان ملت، مانع حرکت جامعه به سمت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مسیر منطفی می شوند و دائما برای کشور هزینه درست می کنند که حاصل ان وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی جمهوری اسلامی پس از چهل است.

جمهوری اسلامی اینک در یک شرایط بسیار حساس و تعیین کننده قرار گرفته است، و نیاز به تصمیمات عاقلانه،مدبرانه و هوشمندانه دارد،کوچکترین بی احتیاطی و تصمیمات نسنجیده ممکن است ما را در وضعیتی قرار دهد که یا به جنگ ختم شود.و یا برای سالیان متمادی همچنان عقب مانده باقی بمانیم.

عالی ترین دست اورد برجام که حتی از لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت و لغو تحریم ها مهم تر بود،به رسمیت شناختن غنی سازی و اب سنگین ایران است.از نظر مقررات بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل، عالی ترین مرجع سیاسی و امنیتی و حقوقی دنیاست که با قطعنامه ۲۲۳۱ غنی سازی و اب سنگین ایران را به رسمیت شناخت است. هر کشوری غنی سازی و اب سنگین داشته باشد،هر وقت اراده کند،در یک فاصله ی کوتاه می تواند هر چیزی بسازد بنا براین کلیدی ترین مزیت برجام در بین سایر مزیت ها همین به رسمیت شناختن غنی سازی و اب سنگین است.اصل وحشت صهیونیست ها و سعودی ها و متحدان انها توانایی غنی سازی ایران است. اینکه ترامپ اعلام کرد، ایران نباید غنی سازی داشته باشد،و یا اینکه نتانیاهو جیغ می زند و می گوید بازگشت به برجام خطای استراتژیک است
به این دلیل است که دو باره می خواهند غنی سازی و اب سنگین ایران را غیر قانونی کنند.بساطی که سعودی ها دو باره بر علیه ایران راه انداخته اند و می گویند ما باید در مذاکرات باشیم
این است که ادعا می کنند، اگر ایران غنی سازی و اب سنگین داشته باشند چرا ما نداشته باشیم.اصل ماجرا که صهیونیست ها بانی انند، این است که ایران نباید غنی سازی و اب سنگین داشته باشد. انها می خواهند تنها قدرت هسته ای خاور میانه خودشان باشند. عده ای جاهل درک درستی از اصل دعوای هسته ای ندارند و ضد برجام عمل می نمایند. انها این چیز ها را درک نمی کنند و توجه ندارند که در زمین چه کسی بازی می کنند و اب به اسیاب چه کسی می ریزند. اگر فرض کنیم جاسوس، نفوذی و وابسته نباشند و دلشان برای انقلاب می تپد که اکثریت قریب باتفاق انها این چنین هستند، باید گفت درک نمی کنند که این بازی را صهیونیست ها علیه برجام راه انداختند و سعودی و امارات هم از ان حمایت می کنند.و همچنان بر جهل خود اصرار دارند و در مخالفت با برجام پافشاری می کنند.

طرحی که اخیرا مجلس به تصویب رساند، عملا در راستای خروج از برجام است.انها با قید شرط دو ماه برای برداشتن تحریم ها، اگر منظورشان این باشد که بایدن در همان دو الی سه هفته اول تحریم ها را بردارد با یک چالش اساسی مواجه خواهند شد،چون رئیس جمهوری که تازه به قدرت رسیده است، حدود یکماه زمان نیاز دارد تا دولت جدید را تعیین نماید، زمانیکه وزرا و معاونین نیاز دارند تا مستقر شوند، و بعد شروع به تدوین ایین نامه های جدید برای لغو ایین نامه های قبلی کنند، حدود سه ماه طول می کشد. بنابراین معلوم است است،هدف مصوبه مجلس ادامه مذاکرات برجام نیست و بیشتر برای خروج از برجام تدوین شده است.

خروج ایران از برجام یا نابودی برجام، یعنی اینکه قطعنامه های زمان احمدی نژاد احیا می شوند. از نظر مقررات بین المللی ایران حق غنی سازی و اب سنگین را از دست می دهد بعلاوه تحربم ها ی بین المللی جاری و ساری می شوند.احتمال حمله نظامی تحت یک ائتلاف جهانی براساس یکی از ان مصوبات شورای امنیت افزایش می یابد.از دو باره بر می گردیم به یک، یک و نقطه سر خط.عده ای جاهل در توجیه مخالفت خود
می گویند:ما با خروج از برجام همچنان حق داریم در قالب معاهده ی عدم اشاعه سلاح هسته ای ( NPT) به غنی سازی ادامه دهیم. غافل از اینکه در چها چوب همین NPT اژانس بین المللی بعنوان قاضی وجود دارد و درچها چوب همینNPT شورای امنیت بعنوان قاضی نهایی به رسمیت شناخته شده است.

واقعیت این است که نظام در یک شرایط حساس و تعیین کننده قرار گرفته است.هر تصمیم غیر عاقلانه و غیر مدبرانه و جاهلانه می تواند تبعات بسیار سنگینی برای نظام و مردم بوجود اورد.به همین دلیل است که انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ هم حساس و هم بسیار با اهمیت است. کسی باید در راس دولت قرار گیرد که شجاع، مدیر و مدبر باشد، و به عاقبت تصمیمات خود بیندیشد.بداند کشور در چه موقعیت حساسی قرار گرفته است. به ادامه مذاکرات برجام و تبعات ناشی از ترک ان یقین داشته باشد. و از ترس جاهلان صاحب نفوذ در ارکان قدرت تصمیمم اشتباه نگیرد. او باید بداند که چین، ژاپن، المان بعد از جنک دوم جهانی، و کشور های شرق اروپا، کره جنوبی، مالزی، قطر، امارات، ترکیه، عمان، توانسته اند خود را از گزند شاخ های امریکا در امان سازند و با نفوذ در اقتصاد و سیاست امریکا خردمندانه و با کمترین هزینه منافع ملی خود را دنبال کنند و به توسعه دست یابند. او باید درک کند که کشور های چند قومیتی مانند مالزی، کشورهایی که دارای موقعیت ژئوپلتیک مناسب هستند مثل

کره جنوبی. کشور هاییکه با امریکا جنگیدند اما به عقب برنگشتند و روابط جدید با امریکا بر قرار کردند همانند ویتنام، کشورهاییکه مستعمره شده اند مانند هند. همگی پیشرفت کرده اند و هر کدام سهم قابل ملاحطه ای از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند.در حالیکه ایران علی رغم داشتن جایگاه کم نظیر جغرافیایی و واقع شدن در مسیر کریدور های بین المللی و داشتن مرز ابی و خاکی با ۱۵ کشور، تنها ۲/۲ درصد معادل ۲۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون از واردات یک هزار و ۱۲۹ میلیاردی این ۱۵ کشور همسایه را به خود اختصاص داده است.سهم ایران از اقتصاد جهانی انقدر ناچیز است که قابل بیان نیست.

تنها با انتخاب بک فرد واجد شرایط بالا بعنوان رییس جمهور، و با اجماع ملی نخبگان، عزم ملی،تمرکز فکری،تفاهم جریاناث
سیاسی، دور کردن جاهلان از مرکز قدرت و رسانه ها، می توان بر عموم موانع و مشکلات فائق امد و کشور را از این بحران خطرناک نجات داد، و امید به اینده را افزایش داد، و اعتماد دوباره مردم به نظام را جلب نمود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار