طرح احساسی-طرح هدفدار؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی

ملک محمد مکوندی:
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آذر 1399 | 23:56 ب.ظ
طرح احساسی-طرح هدفدار؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۴ دقیقه اعتدال نخبگان – ملک محمد مکوندی: مجلس شورای اسلام به صورت عجولانه در جلسه علنی روز سه شنبه‌ کلیات و جزئیات طرح “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند” جالب است نام طرح با محتوا و اهداف ان کاملا متضاد است، وهیچ سنخیتی با هم‌ ندارند.طرحی […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتدال نخبگان – ملک محمد مکوندی: مجلس شورای اسلام به صورت عجولانه در جلسه علنی روز سه شنبه‌ کلیات و جزئیات طرح “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند” جالب است نام طرح با محتوا و اهداف ان کاملا متضاد است، وهیچ سنخیتی با هم‌ ندارند.طرحی که هدفش ناکام گذاشتن برجام و در نتیجه افزایش تحریم ها است، رابنام “طرح راهبردی برای لغو تحریم ها” به خورد جامعه دادند. این طرح سازمان انرژی اتمی را به ذخیره سازی ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و در صورت نیاز تولید اورانیوم با غنای بالای۲۰ درصد،تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای متفاوت،توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت عدم انجام تعهدات طرف مقابل، راه اندازی راکتور اراک، ساخت راکتور ۴۰ تنی جدید دراراک مکلف نمود.

?تصویب این طرح از جنبه های مختلف قابل تامل و بررسی است. بایستی دید طراحان این قانون چه اهداف پیدا و پنهانی را دنبال می کنند.ایا صرفا یک طرح احساسی در پاسخ به ترور اخیر است، و یا نه اهداف پنهان و حساب شده دیگری را دنبال می کند.

? بر جام پس از گذشت مدت ۱۱ سال مذاکره، ازجمله مذاکرات بی نتیجه جلیلی و دوستانش، بالاخره در دولت روحانی به ثمر نشست. شش قطعنامه شورای امنیت ذیل فصل هفتم که تنها یکی از انها سبب سقوط حکومت صدام و قذافی شد،لغو گردید.تحریم های اقتصادی و تسلیحاتی لغو و ایران از انزوای بین المللی خارج شد.پول های بلوکه شده ازاد شد. چندین میلیارد دلار وجه نقد با هواپیما از امریکا به ایران منتقل شد
هجوم شرکتهای نفتی و صنایع وابسته، اتوموبیل سازی، عمرانی و گردشگری، اروپایی و اسیایی برای سرمایه گذاری در ایران اغاز شد. رونق اقتصادی گسترش،
و امید به زندگی افزایش یافت. بطوریکه در دولت اول روحانی برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، نرخ تورم تک رقمی معادل ۷ درصد، و نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ با احتساب نفت به ۱۱/۲ رسید

?دلواپسان، تندروها و کاسبان تحریم از اغاز مذاکرات هسته ای تا پس از تصویب ان، از هیچ کوششی برای ناکام گذاشتن توافق مزبور خودداری نکردند. انها‌ علی رغم حضور گسترده ی شرکت های اروپایی و اسیایی در ایران، تلاش کردند تا مانع ورود
شرکت های نفتی و اتومبیل سازی و سایر شرکت های امریکایی‌‌ بعنوان طرف اصلی برجام در ایران شوند. عملا روح برجام را نقض کردند.به سفارت انگلستان و عربستان حمله کردند
روی موشک های در حال شلیک، مرگ بر اسراییل نوشتند، پرچم امربکا را به اتش کشیدند و در مجلس ان را لگدمال کردند.کار را به جایی رساندند تا نهایتا ترامپ از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم ها را برعلیه ایران اعمال نمود،درحقیقت این گروهها عملا مانع بهره مندی ایران از منافع برجام شدند،و میلیاردها دلار از قبل تحریم به جیب مبارک زدند.

?تندروهای داخلی در ایران بعداز تصویب برجام، نگران تداوم‌ گفتمان اعتدال در کشور شدند. شایداگر ترامپ رییس جمهور امریکا نمی شد، و برجام حیات کامل داشت، و ایران از مزایای کامل ان بهرمند می شد، کمتر کسی می توانست اعتدالیون و اصلاح طلبان را از کرسی قدرت دور کند.

?تندروها در انتخابات اخیرریاست جمهوری امریکا بشدت از ترامپ حمایت می کردند. صدا و سیمای ایران بیشتر از شبکه فاکس نیوز حرص پیروزی ترامپ را می خورد.انها که خودرا اماده تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری می دیدند، به فکر افتادند که نکند با بازگشت امریکا به برجام، ارزوی دیرینه انها در فتح پاستور بربادرود.بخصوص جبهه پایداری که سرسخت ترین مخالف برجام بود.ابتدا می خواستند قبل از انتخابات امریکا، کار روحانی را یکسره کنند.با اجرای همایش های مخالف برجام در قم و مشهد و استیضاح روحانی در مجلس، احضار روزانه وزرای دولت به مجلس و بدرقه انها با فحش وناسزا، که در تاریخ پارلمان ایران بی سابقه بود، این هدف را دنبال می کردند.اما به دلایل مختلف از جمله مخالفت رهبری با استیضاح روحانی موفق به یکسره کردن کار. روحانی قبل از انتخابات امریکا نشدند.در ادامه تندروهای نطامی و غیر نظامی رادیکال، امیدخود را به پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا بستند تادرصورت پیروزی ترامپ عنوان نمایند، نمی توانیم با قاتل شهیدسلیمانی مذاکره کنیم،و همچنان از مزایای تحریم ها بهره مند‌ شوند،و اگر موقعیت فراهم شد بتدریج از برجام خارج، وبه سمت برنامه های نظامی بروند. در این بین گروه محافظه کار اصول گرایان با فرستادن پیغام محرمانه به امریکا و‌ ترامپ، سعی کردند انها را متقاعد سازند که عمر دولت روحانی روبه اتمام است.بهتر است منتظر بمانید، تا در دولت بعدی که از ان ماست، قراردادی به مراتب بهتر از برجام، شامل سیاست های منطقه ای وموشکی با شما منعقد کنیم تا بدین ترتیب سالیان متمادی قدرت را دردست داشته باشند.موضوعی که اخیرا ظریف انرا افشا نمود.

?مجموعه اصول گرایان با پیروزی بایدن در انتخابات امریکا و اعلام او مبنی بر بازگشت به برجام، همه اهداف خود را بر باده رفته دیدند، در صدد بر امدند راه مذاکره دولت روحانی در برجام را از درون مسدود نمایند. لذا با حملات متعدد به دولت، ودادن القابی نظیر لیبرال، سازشکار،وابسته، خودفروخته،، غربگرا، به دولت و طرفداران نظریه مذاکره باامریکا، سعی داشتند انها را وادار به عقب نشینی از مذاکره نمایند. انها با ایجاد جو روانی در رسانه های سمعی و بصری مبنی بر اینکه مذاکره با امریکا چاه ویلی است که نتایج فاجعه بارش را در این هفت سال به عیان مشاهده نمودیم، سعی براین داشتند، نوعی مقاومت از درون جامعه در مقابل مذاکره با امریکا ایجاد کنند. غافل از اینکه فراموش کردند، این خودشان بودند که با انواع کارشکنی، برجام را ناکام گذاشتند، و مانع بهره برداری مردم ایران از مزایای برجام شدند.اما با وجود این اقدامات همچنان در موضع ضعف قرار داشتند، وجو غالب در جامعه به سمت مذاکره و ادامه برجام بود.

?ترور دانشمند هسته ای توسط اسراییلی ها که منجر به ایجاد نوعی تعصب ملی و خروش اجتماعی و جوشش خون در رگهای مردم شد و فریاد انتقام،از جمله، حمله به شهر حیفا و یکسان کردن ان با خاک،حمله به پایگاههای امریکا در منطقه و انتقام از عربستان و امارات، فضای احساسی را بر جامعه غالب نمود،همانند یک هدیه برای تندروها بود، تا از ناامیدی خارج شوند و دست برتر در ناکام گذاشتن برجام و مذاکرات هسته را پیدا کنند.و در ادامه با بهره برداری از این فرصت طلایی اهداف پشت پرده خود را ‌محقق سازند.

?بنظر می رسد مصوبه اخیر مجلس در رابطه با محدودیت های برجامی، تصمیمی احساسی نبوده است. بلکه از فضای احساسی جامعه در جهت تحقق اهداف پنهان خود نهایت بهره را برده است.

?عجیب است این طیف باشعار مرگ بر اسراییل و مرگ برامریکا و محو اسراییل از کره خاکی، و امریکا ستیزی و تهدید کشورهای منطقه، باعث ایجادمنافع فراوان برای امریکا شدند و کشورهای عربی رابه دامن امریکاو اسراییل هل دادند و انها هم با فروش تسلیحات نظامی و حضور موثر در ارکان اقتصادی کشورهای عربی، سود سرشاری نصیبشان شد. ازطرفی امریکا و اسراییل هم با انجام عملیاتی از جمله تروراخیر درداخل کشور و برانگیختن احساسات ملی سبب تقویت جریان جنگ طلب و کاسبان تحریم در داخل کشور شدند!!

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار