مدیر پایگاه چغازنبیل: پاسخ یونسکو را آماده می کنیم

یونسکو خواهان توضیح درخصوص احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آذر 1399 | 13:24 ب.ظ
یونسکو خواهان توضیح درخصوص احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان/ نامه‌ای از سازمان جهانی وابسته به یونسکو واصل شده که در آن گزارش کاملی از اتفاقات و برنامه مدیریت این ماجرا خواسته شده تا در کمیته‌های تخصصی مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد. به گزارش خبرنگار نخبگان مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: ضرورت حضور ارزیابان یونسکو در چغازنبیل، قرار گرفتن […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/ نامه‌ای از سازمان جهانی وابسته به یونسکو واصل شده که در آن گزارش کاملی از اتفاقات و برنامه مدیریت این ماجرا خواسته شده تا در کمیته‌های تخصصی مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار نخبگان مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: ضرورت حضور ارزیابان یونسکو در چغازنبیل، قرار گرفتن این اثر باستانی در فرصت میراث در خطر یا حتی خارج شدن آن از میراث جهانی همه وابسته به اتفاقات و سیاستگذاری‌هایی است که برنامه ریزان احداث این کارخانه انجام خواهند داد.

وی با اشاره به نقش استانداری و ادارات صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد کشاورزی در موضوع کارخانه قند گفت: این مجموعه باید هرچه سریعتر برای دور کردن محل احداث کارخانه قند از حریم میراث جهانی چغازنبیل به اجماع برسند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اظهارداشت: تا زمانی که هیچ منافاتی با ضوابط نداشته باشیم خطری ما را تهدید نمی‌کند، ولی درصورتی که کوچکترین خدشه‌ای به حریم‌ها وارد شود به طور قطع خطر‌های بزرگتری میراث جهانی را تهدید خواهند کرد.

وی ساخت کارخانه، تسطیح و احداث مستحدثات سنگین را طبق ضوابط حریم میراث جهانی در حریم درجه یک و ۲ ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی محل احداث کارخانه قند در مکان یابی چغازنبیل تاثیرگذار بوده و جزو ارزش‌های برجسته جهانی است.

رشنویی با تاکید بر لزوم احترام به قانون حریم میراث جهانی اظهارداشت: باتوجه به پیگیری‌های حقوقی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به طور جدی پیگیر عملی کردن قول استاندار خوزستان مبنی بر جابجایی محل احداث کارخانه به خارج از حریم میراث جهانی چغازنبیل هستیم.

وی افزود: در نشستی که تیرماه سال جاری با حضور استاندار خوزستان برای رفع موانع اقتصادی شهرستان شوش برگزار شد استاندار بر جابجایی محل احداث کارخانه به خارج از حریم میراث جهانی چغازنبیل تاکید کردند.

معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده است؛ این اثر در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.

این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار