ایران زمینه مستعدتری برای جذب سرمایه گذاری های خارجی نسبت به این کشورها دارد

توسعه اقتصادی ایران نیازمند تغییر نگرش در سرمایه گذاری خارجی است

دکترسیدرسول صالحی
تاریخ انتشار: جمعه 13 اسفند 1395 | 03:16 ق.ظ
توسعه اقتصادی ایران نیازمند تغییر نگرش در سرمایه گذاری خارجی است زمان مطالعه: ۴ دقیقه به گزارش نخبگان، چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ در ایران بر پایه توسعه اقتصادی و با استراتژی کلان صنعتی سازی طرح ریزی شده است؛ اصولا برنامه های توسعه در هر کشور بر پایه پنج نوع  توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی استوار گردیده است ولی معمولاً کشورها،  توسعه اقتصادی را […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش نخبگان، چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ در ایران بر پایه توسعه اقتصادی و با استراتژی کلان صنعتی سازی طرح ریزی شده است؛ اصولا برنامه های توسعه در هر کشور بر پایه پنج نوع  توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی استوار گردیده است ولی معمولاً کشورها،  توسعه اقتصادی را اساس و زیر بنای برنامه های توسعه خود قرار می دهند چرا  که با ایجاد توسعه اقتصادی ، سایر ابعاد توسعه در کشور محقق می گردد ولی بسیاری از صاحب نظران توسعه فرهنگی را نیز پایداری هر نوع توسعه ای در کشور می دانند و به عبارت دیگر توسعه در هر بخش بدون توجه به توسعه فرهنگی پایدار نخواهد بود.

در گفتگویی با دکتر سید رسول صالحی یکی از اقتصاددانان خوزستانی به بررسی استراتژی های مناسب و موانع اجرای توسعه اقتصادی با توجه به برنامه های بالا دستی و شرایط داخلی و خارجی حاکم بر اقتصاد ایران پرداختیم که در ذیل می خوانیم :

 

استراتژی صنعتی سازی استراتژی کلان سند چشم انداز بیست ساله

صالحی در خصوص توسعه اقتصادی و مولفه های آن اظهار کرد: توسعه اقتصادی دارای چند استراتژی کلان زیر مجموعه شامل؛ استراتژی صنعتی سازی، استراتژی انقلاب سبز یا کشاورزی، استراتژی  پولی، استراتژی اقتصاد بازو استراتژی  توزیع مجدد می باشد که در بین این استراتژی ها معمولاً صنعتی سازی به عنوان استراتژی برتر شناخته می شود و کشورهایی که بتوانند و به عبارتی منابع لازم جهت انتخاب استراتژی صنعتی سازی را داشته باشند به این استراتژی روی می آورند.

وی در ادامه افزود: ایران از جمله کشورهائی است که به دلیل وجود ۷۶ نوع کانی و ذخایر گسترده نفت و گازووجود بازار منحصر به فرد اطراف  به عنوان یکی از مستعدترین کشورها در اجرای استراتژی صنعتی سازی شناخته می شود و بر همین اساس نیز استراتژی کلان چشم انداز بیست ساله ایران صنعتی سازی انتخاب شده است.

صالحی تصریح کرد: ولیکن برای تحقق استراتژی صنعتی سازی نیازمند سرمایه گذاری شامل دانش و تکنولوژی و تأمین مالی لازم خواهیم بود. که در این بخش ها مخصوصاً در بخش های دانش و تکنولوژی کشور ایران نیازمند بهره گیری از دانش و تکنولوژی های روز دنیا خواهد بود.

وی با شاره به اینکه به کار گیری تکنولوژی های روز دنیا یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی است که براساس آن پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی و به تبعه آن توسعه در یک نظام مدنی شکل می گیرد اذعان کرد: در زمینه جبران عقب ماندگی و موانع ناشی از نبود دانش، تکنولوژی و منابع مالی دو روش سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی در برنامه ریزی های اقتصادی طرح ریزی شده است.

صالحی گفت: درسرمایه گذاری مستقیم خارجی، سرملیه گذار برموضوع سرمایه گذاری خود دارای حق ماکیت ، شامل داشتن سهام و تصمیم گیری های استراتژیک وعملیاتی است. نمونه این سرمایه گذاری را میتوان  درسرمایه گذاری شرکت اپل درچین، بوش درترکیه مشاهده کرد . دراین نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذارحتی حق تولید محصول بنام کشور خودراهم دارد. که تنها درکشورهایی صورت میگیرد که فوانین بالادستی اجازه مالکیت خارجی را داده باشد.

وی افزود: درسرمایه گذاری غیرمستقیم ، سرمایه گذار دارای مالکیت درموضوع سرمایه گذاری نیست و درتصمیم گیری ها هم دارای استقلال نیست. مانند ppp “public private partnership” ،  BULDING OPERATION TRANSFER BOT” ،BUY BACK،JOINT VENTURE   .

صالحی تصریح کرد: وجود منابع اولیه، نیروی کار ارزان ساده و متخصص و در کنار آن بازارهای مستعد تقاضا در اطراف کشور، شرایط مطلوبی را جهت استقبال و جذب سرمایه گذاری های خارجی برای ایران ایجاد نموده است که البته در زمینه نوع سرمایه گذاری، روش سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی مخصوصا به صورت BUY BACKیا بیع متقابل ، روش های مناسب تری برای سرمایه گذاری های خارجی خواهد بود چرا که در این روش علاوه بر حفظ استقلال در تصمیم گیری منابع و تولید و عرضه، شاهد انتقال تکنولوژی روز جهان و در نتیجه جهش تکنولوژی، افزایش دانش نیروی کار داخلی در تکنولوژی های جدید تولید و تأثیر مستقیم و بیشتر بر تولید ناخالصی داخلی و رشد اقتصادی کشور، خواهیم بود.البته طی ماههای اخیر قراردادی تحت عنوان  IPC “IRAN PRIVATE CONTRACT”توسط وزارت نفت رونمایی گردیده که طبیعتا باید از نوع سرمایه کذاری غیرمستقیم خارجی باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: کشورهایی همچون چین، ژاپن، برزیل، هلند و کره جنوبی با بهره گیری از همین روش در جذب سرمایه گذاری های خارجی و در کنار آن توجه به R & D یا تحقیق و توسعه، ضمن سرعت بخشیدن یه توسعه و رشد اقتصادی خود بر اساس برنامه های دراز مدت توانسته اند جزء هشت کشور اول اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی قرار گیرند.

جذب سرمایه گذار خارجی بر پایه حفظ استقلال اقتصادی کشور شکل گیرد

صالحی با اشاره به اینکه ایران زمینه مستعد تری برای جذب سرمایه گذاری های خارجی نسبت به این کشورها دارد اظهار کرد: به نظر می رسد دولت مردان ایران می بایست ضمن ایجاد بسترهای مناسب و چارچوب قانونی و بر اساس حفظ استقلال اقتصادی ایران در جذب سرمایه گذاری های غیر مستقیم خارجی ، اهتمام بیشتری داشته باشند و مسلماً در این صورت طی یک دوره بیست ساله شاهد کشوری با دانش روز تکنولوژی جهان، اقتصادی پویا، پائین ترین نرخ بیکاری، رشد اقتصادی بالای هشت درصد درکشور بوده و ضمن حفظ استقلال در تصمیم های اقتصادی ، به راحتی درجایگاه هشت کشور اقتصادی جهان و اول در آسیای جنوب غربی قرار گیریم. به عنوان مثال یکی از کالاهای استراتژیک در کشور بنزین و سوخت می باشد که متأسفانه علی رغم اینکه ایران جزء پنج کشور اول تولید کننده نفت و گاز جهان است نیازمند به واردات بخش اعظمی از سوخت مورد نیاز خود می باشد در صورتیکه اگر در دو دهه گذشته مخصوصاً در دوره طلایی قیمت نفت، اقدام به ساخت حداقل دو پالایشگاه از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی مانند بیع متقال Buy Back می شد اکنون ایران علاوه بر تأمین نیاز و خود کفایی در این بخش می توانست جزء صادر کنندگان سوخت در سطح منطقه نیز باشد، در صورتیکه کشورهایی همچون عراق و قطر توانسته اند با بهره گیری از سرمایه گذاری های خارجی ضمن بهره برداری بیشتر از منابع و ذخایر مشترک، ضمن جبران عقب ماندگی خود، رشد وپیشرفت مطلوبتری در این بخش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر در کشور ایران نیز دیدگاه متفاوتی نسبت به بهره گیری از سرمایه گذاری های خارجی ایجاد شده است ولیکن باید توجه داشت که برنامه ها و سیاست های ملی و بالا دستی ایران متفاوت با سایر کشورها و بر پایه حفظ استقلال اقتصادی ایران شکل گرفته است و بر همین اساس سرمایه گذاری های خارجی می بایست با حفظ اصول کلی سیاست های نظام مقدس اسلامی صورت گیرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار